NL Doet 2023

Op zaterdagochtend 11 maart 2023 heeft een aantal leden van Rotaryclub Schagen in natuurgebied Zwanenwater bij Callantsoog de handen uit de mouwen gestoken om samen met andere natuurliefhebbers te plaggen voor de zandhagedis en de heivlinder.

In het Zwanenwater dreigen de duinen en duinheide dicht te groeien met boompjes en lang gras en de typische duinsoorten staan daardoor onder druk. Door boompjes te verwijderen en plagplekjes met kaal zand te creëren houden we de duinen geschikt voor deze en heel veel anderen soorten.

Tijdens de dag liet boswachter Lucien Knol van Natuurmonumenten heel veel zien en vertelde over de geschiedenis van het natuurgebied. Aan het eind van de dag was een stuk duin weer geschikt voor de zandhagedis en heivlinder. Er waren vele grote kale zandplekken gecreëerd waar de zandhagedis zijn eieren kan leggen en waar het buntgras groeit waar de heivlinderrupsen van kunnen eten.

Afbeelding met gras, hemel, buitenshuis, truck

Automatisch gegenereerde beschrijving

Afbeelding met gras, hemel, buitenshuis, veld

Automatisch gegenereerde beschrijving