Wiesbaden

Programma van Rotary reis Wiesbaden vrijdag 13 juni tot en met zondag 15 juni 2014

Vrijdag 13 juni

Na de kwart-voor-acht-koffie bij Trudy zijn we weggereden uit Schoonhoven om op tijd aan te komen in Wiesbaden. De afstand Schoonhoven –Wiesbaden is ongeveer 430 km. Tegen 13:00 uur kwamen we dan ook aan bij het Bundeskriminalambt (BKA).

Het Bundeskriminalamt (BKA) is de Duitse federale recherchedienst. De dienst valt onder het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken en heeft haar hoofdkantoor in Wiesbaden. Daarnaast zijn er kantoren in Berlijn en Meckenheim. Het BKA is één van de drie federale politiediensten. De andere diensten zijn de federale politie en de politie voor de Bondsdag.

In nauwe samenwerking met de recherchediensten van de individuele deelstaten, de Landeskriminalämtern (LKA), coördineert de dienst de misdaadbestrijding op nationaal niveau en verricht onderzoek in criminele zaken met een internationaal karakter. Daarnaast is de dienst verantwoordelijk voor de bescherming van de federale gezagsdragers en vertegenwoordigt de Duitse Bondsrepubliek bij Interpol.

Hans de Wit werkt daar al jaren mee samen. We kregen daar een leuke inleiding van Hans Busch, een collega van Hans. Over het BKA, maar ook leuke anekdotes

Na het bezoek een korte stop bij (een van) de oudste Russisch-othodoxe kerken in West Europa. De Russische Kerk van de Heilige Elisabeth is in 1855 gebouwd, op de Neroberg in Wiesbaden.

Russische Kirche "Griechische Kapelle" auf dem Neroberg in Wiesbaden.jpg

Vervolgens rijden we door naar het hotel en checken in. (Hotel Achat Premium City–Wiesbaden: Mauritiusstrasse 7.Wiesbaden).

Het (eerste) bezoek van het centrum van Wiesbaden is geen straf. Er zijn namelijk in dit weekend de Wilhelmstrassefesten. Daar wordt op diverse podia muziek ten gehore gebracht, er zijn diverse optredens van muziekbands, talloze optredens van artiesten. Dit evenement wordt al voor de 37ste maal herhaald in Wiesbaden. Een muzikaal culinair theater.

En, om 21:00 uur zitten we strak voor het scherm om de legendarische wedstrijd Spanje – Nederland te aanschouwen!

Zaterdag 14 juni

We beginnen om 10:00 uur met een rondwandeling in Wiesbaden met een gids. En om 12.15 gaan we onder leiding van een andere gids het Hessische parlement bezoeken.

Na een late lunch kan iedereen nog wat shoppen waarna we om 17.00 uur met het openbaar vervoer naar weingut höhn vertrekken. Daar krijgen we een proeverij van een 6-tal wijnen en aansluitend eten we op het weingut. Uiteraard ook weer terug met openbaar vervoer naar het hotel.

Zondag 15 juni

Al vroeg is het vertrek richting de Apostelhoeve in Maastricht. Daar worden we verwacht om 11.30 uur. We worden rondgeleid en kunnen drie heerlijke Nederlandse wijnen proeven.

De Apostelhoeve is een van de bekendste wijngaarden van Nederland, gelegen in het uiterste zuiden van het land, ten zuiden van de stad Maastricht. De Apostelhoeve ligt op de Louwberg, in het verlengde van de Cannerberg aan de westkant van het Jekerdal.

In het Jekerdal werden al vanaf de middeleeuwen wijndruiven verbouwd, tot de 'Kleine IJstijd' daar omstreeks 1600 een einde aan maakte. De fruitteler Hugo Hulst besloot op De Apostelhoeve in 1970 weer een wijngaard aan te leggen. Daarmee is De Apostelhoeve het oudste nog functionerende wijnbedrijf van Nederland. Tegenwoordig wordt een oppervlakte van 8,5 hectare voor wijnbouw gebruikt, volgend jaar 10 ha!

C:\Users\Gebruiker\Pictures\Rotary\2014 wiesbaden\2014-06-15 11.52.47.jpg

Op de bodem, die bestaat uit kiezel en mergel met daaroverheen een laag löss, worden de volgende druivenrassen geteeld: riesling, auxerrois, rivaner en pinot gris. Daarvan worden uitsluitend witte wijnen gemaakt, die een frisse, mineralige smaak hebben en qua stijl en productie verwant zijn met wijnen uit de Elzas.

De Avenue International kan terugkijken op een geslaagde reis!