Wandelen voor Water

Wandelen voor Water 2015

Op 18 maart is door Rotary Schoonhoven een sponsorloop georganiseerd onder de naam ‘Wandelen voor Water’. Ieder jaar worden er dergelijke tochten georganiseerd rondom Wereldwaterdag, een initiatief van de Verenigde Naties. Stichting Aqua for All en haar partnerorganisaties zijn jaarlijks druk met de campagne Wandelen voor Water. Doelstelling is ambitieus: De VN wil dat in 2015 het aantal mensen zonder toegang tot veilig drinkwater en goede sanitatie is gehalveerd.

Sponsorloop – hoe het werkt

Aan de sponsorloop doen alle basisscholen (groep 7 en 8) uit Schoonhoven mee en is bedoeld om aandacht te vragen voor het gebrek aan schoon water & hygiëne in ontwikkelingslanden. Er stonden dit jaar maar liefst 310 kinderen aan de start. De kids lopen 6 kilometer in en rond het centrum van Schoonhoven met op hun rug een rugzak met 6 liter water in pet-flessen.

Hiermee symboliseren ze dat in verschillende landen een dergelijke tocht dagelijks plaatsvindt omdat er gewoon geen schoon water beschikbaar is dichtbij huis. Iets wat voor ons ondenkbaar is. De leerlingen lieten zich voor deze inspanning sponsoren door ouders, vrienden en bekenden.

Na een flinke wandeltocht werd het water bij de brandweer ingeleverd. En kon het resultaat bekend gemaakt worden:

Doel – besteding van de opbrengst

Het bijeengebrachte geld wordt besteed aan een water & sanitatieproject in Ghana. In HO-city is door “Stichting voor een Menselijk Bestaan in Ghana” samen met de locale “Cured Lepers Foundation” een Lepra dorp gebouwd van maar liefst 80 huizen. Hier kunnen mensen (met hun gezin) wonen en leven die de vreselijke ziekte Lepra hebben gehad. Deze mensen zijn door de ziekte gehandicapt geraakt en daardoor zeer arm, vaak dakloos en genegeerd door anderen.

Goede hygiëne (schoon water, riolering) in het dorp is belangrijk om infectie van de familieleden te voorkomen. De bevolking van het dorp bedraagt nu ongeveer 240 personen. Een al aanwezige waterbron wordt dagelijks benut door ca. 50 families uit de omgeving die hier water komen halen.

20 huizen in het dorp zijn nog niet aangesloten op waterleiding en riool. Het is de bedoeling om het sponsorgeld van Wandelen voor Water te gebruiken om aansluitingen te maken op een nieuw te boren bron (per twee huizen een douche en toilet) en een nieuwe septic tank.

Wilde Ganzen is ook enthousiast over dit project en draagt daarom bij aan de fondsenwerving. Voor iedere 2 euro legde Wilde Ganzen er nog 1 euro bij, ofwel 50% bovenop het opgehaalde bedrag!!!

Meer informatie over dit project vindt u via deze link: http://aquaforall.akvoapp.org/en/project/2545/

Onderstaande foto’s komen vanuit Ghana!