Fietsen voor statushouders

Fietsen voor Statushouders Krimpenerwaard

Webmaster

OVERHANDIGING FIETSEN AAN STATUSHOUDERS KRIMPENERWAARD

Op zaterdag 24 september overhandigde wethouder Lavinja Sleeuwenhoek van gemeente Krimpenerwaard (voorste rij, links) opgeknapte fietsen aan een groep vluchtelingen met een verblijfsvergunning (de zgn. statushouders) in de Krimpenerwaard. Zij vestigden zich kort of langer geleden in de gemeente. Locatie was het schoolplein van basisschool De Ark, Badhuisstraat 17 in Bergambacht.

Het idee voor dit bijzondere initiatief is afkomstig van de Rotaryclub Schoonhoven die zich als serviceclub graag wil inzetten voor de samenleving. In dit geval voor een groep mensen die in het kader van hun mobiliteit een fiets goed kunnen gebruiken maar zelf niet kunnen bekostigen. Wat is er immers Hollandser dan op de fiets naar je school of werk te gaan? Menig buitenlander die voor het eerst Nederland bezoekt, verbaast zich over het gemak waarmee Hollanders van klein tot groot zich op de fiets verplaatsen.

De Schoonhovense serviceclub verzamelde via het eigen netwerk bruikbare fietsen die vervolgens en indien nodig werden gerepareerd en opgeknapt. Daarnaast werd door Rotary Schoonhoven samenwerking gezocht met de Stichting Krimpenerwaard Intercultureel en Vluchtelingenwerk Schoonhoven die vervolgens geschikte kandidaten zochten die een fiets kunnen gebruiken. Rotary Schoonhoven leverde met de fietsen een bijdrage aan de participatie en integratie van statushouders in de gemeente Krimpenerwaard.