mantelzorgdiner 20-11-2023

Mantelzorgdiner in Harmelen was een groot succes!

Rotaryclub Utrecht Fletiomare heeft 150 mantelzorgers en hun zorgvragers voor vierde keer een feestelijk diner aangeboden

Na het succes van de vorige drie edities zijn op 20 november 2023 opnieuw mantelzorgers en hun zorgvragers uit de regio getrakteerd op een welverdiende avond uit.

Rotaryclub Utrecht Fletiomare is een serviceclub met haar “wortels” in de regio Harmelen/Vleuten/de Meern. Deze Rotaryclub houdt zich bezig met het ondersteunen van regionale maatschappelijke en goede doelen. Een van die doelen is het organiseren van een feestelijke avond voor mantelzorgers en de familieleden of vrienden voor wie zij zorgen.

“De bezuinigingen in de zorg en de toenemende vergrijzing in combinatie met het langer thuis moeten blijven wonen van ouderen, hebben geleid tot veel meer inzet van mantelzorgers”, zo vertelt een van de initiatiefnemers Rob Kotvis. “Daarbij gaat het vaak om kwetsbare burgers die het toch al niet makkelijk hebben. Juist in deze maand waarin ook de ‘dag van de mantelzorgers’ valt, zetten we deze groep graag een avond in het zonnetje.”

In 2017 heeft de Rotaryclub Utrecht Fletiomare het eerste mantelzorgdiner georganiseerd in de Kloosterhoeve in Harmelen. Dit jaar vond het diner opnieuw daar plaats. De Kloosterhoeve verzorgde de accommodatie en het heerlijk driegangendiner. Samen met de medewerkers van de Kloosterhoeve serveerden de leden van de Rotaryclub Utrecht Fletiomare met veel plezier de gerechten uit. Daarbij zorgden zij er als gastheren en gastvrouwen voor, dat het niemand aan iets ontbrak.

Wethouder Mariëtte Pennarts van de gemeente Woerden stak aan het begin van de avond alle mantelzorgers een hart onder de riem. Namens de Rooms Katholieke Broederschap van Vleuten bood Henk Smorenburg alle gasten een boek over 550 jaar Broederschap aan. Als extra verrassing maakte Studio XL uit Utrecht van alle gasten mooie portretten, die aan het einde van de avond netjes ingelijst werden overhandigd. Het diner werd opgeluisterd met een optreden van het trio Twips dat zorgde voor vrolijke en gezellige muziek. Dat dit aansloeg bleek wel uit het enthousiaste meezingen vanuit de zaal en alle lachende gezichten.

De avond kenmerkte zich door een gevoel van begrip en saamhorigheid. Er werden emotionele verhalen gedeeld en nieuwe contacten gelegd. Eens te meer werd duidelijk dat er een grote zorgvraag is en mantelzorgers daarbij hard nodig zijn. De organisatie kan wederom terugkijken op een geslaagde avond. Zo bleek maar weer eens; “Teamwork makes the dreamwork!”