2021-April - Geef een boek cadeau

ROTARY CLUB WALCHEREN DEELT 400 BOEKEN UIT OP 16 LAGERE SCHOLEN IN VEERE EN KAMPERLAND.

Veere, 23 april 2021

De brief voor de koning als cadeau van Rotary Club Walcheren ,,zeer welkom’’.

,,Zeer welkom’’. Korter kunnen wij de reacties van de zestien basisscholen in Veere en Kamperland op de actie ,,Geef een boek cadeau’’ van Rotary Club Walcheren niet samenvatten. En waarom waren de 400 exemplaren van De brief voor de koning van Tonke Dragt zo welkom? ,,Onze vraag naar mooie boeken is heel groot, want we lezen veel voor. Ons budget is maar beperkt en boeken zijn nieuw best duur. Daarom is altijd weer regelen en ritselen om aan voldoende boeken te komen’’, aldus verwoordde Kees Marijnissen van De Lichtstraal in Westkapelle een situatie die wij als Rotary Club Walcheren op alle uitgekozen scholen aantroffen.

,,Meester Kees’’, zoals hij in Westkapelle bekend staat, en zijn collega’s lezen iedere schooldag een half uur voor. Meester Martien Le Clercq van basisschool ’t Klinket in Koudekerke ruimt daar iedere dag zelfs drie kwartier voor in. Op alle bezochte scholen is lezen een speerpunt in het leerplan. ,,We verslinden hier de boeken die hier binnenkomen in de vorm van giften van personen en bibliotheken en door eigen bescheiden aankopen, maar het is nooit genoeg. Dit is dus een mooi cadeau voor de meivakantie’’, aldus ,,meester Martien’’.

Op het plein van ’t Klinket werden de boeken uitgedeeld vanachter grote tafels, net als op het plein van die andere lagere school in Westkapelle, De Lichtboei. Afgaande op de reacties van leerlingen van de groepen zeven en acht op die scholen moet nog even afgewacht worden op De brief van de koning in goede aarde zal vallen. Hoewel geen van de leerlingen het boek of de schrijfster al kende, zullen de reacties waarschijnlijk positief zijn. Bijna alle leerlingen aan wie we vroegen of ze lezen leuk vinden, antwoordden namelijk volmondig ja. Honger naar verhalen is, zo bleek maar weer eens, van alle tijden en van alle generaties. Populaire titels zijn momenteel De Waanzinnige Hut en Het leven van een loser van Jeff Kinney en de Donald Duck-serie. Degenen die ,,nee’’ zeiden of ,,lezen is saai’’ of ,,ik lees bijna nooit een boek’’ waren op een hand te tellen. Kortom, de actie ,,geef een boek cadeau’’ van Rotary Club Walcheren in samenwerking met De Drukkery in Middelburg was een succes en voor herhaling en uitbreiding naar Middelburg en Vlissingen vatbaar. Dat is ook de bedoeling van Rotary Club Walcheren.