11 augustus 2021 - Samenwerking project Groene stranden

Vrijwilligers RCW ruimen bewust met de hand peukje voor peukje het strand op bij Oostkapelle

11 augustus 2021, Oostkapelle, Lege bierblikjes, restanten van visnetten en-snoeren, snippers plastic van wegwerpborden en -bestek en peuken, eindeloos veel peuken. Het verrastte de 11 leden van Rotary Club Walcheren nog hoeveel rotzooi er lag op het ogenschijnlijk schonestrand tussen Oostkapelle en Vrouwenpolder op die Franse nationale feestdag, 14 juli. Aangespoeld of achtergelaten door nonchalante wandelaars of

strandgangers, het maakt niet uit, de ,,plastic soep’’ is ook op de Zeeuwse stranden een onontkoombaar feit. Vandaar dus de de proef van RWC met Het Groene Strand  en de Stichting Zeeuws Landschap om een ochtendje troep jutten. De kleine actie van RWC diende als voorbereiding van de grote, landelijke strandschoonmaak van Het Groene Strand in augustus. Het Groene Strand is een samenwerkingsorgaan van een groot aantal Nederlande

landschapsinstellingen. Wat die winderige ochtend ook verrastte was dat jutten behalve een zinvolle ook een leuke klus was. Gezellig converserend of alleen genietend van de stilte waaierden de RWC-leden over het brede, lege strand tegenover Oranjezon waar in omheinde gebieden de Bontbekplevier een thuis heeft. De proef begon met, hoe kan het anders, verse bolussen en koffie in een van de leukste strandtenten aan dat deel van de Walcherse kust, het Zeecafé van Merel van Oostrom, de dochter van Anita. Monique Jankowski van de organisatie Doe Mee, Verlos de Zee legde ons eerst uit hoe de bergen zeeafval, die beruchte Plastic Soup is ontstaan en hoe eigenlijk iedereen kan bij dragen aan schone kusten. Dat is in het belang van flora en fauna en simpelweg mooie stranden. Ze gaf talloze voorbeelden van de schade die de plastic soep veroorzaakt in vissen en vogels. Treffend en leerzaam was het voorbeeld van die kleine sigarettenpeuk die pas na 20 jaar afbreekt. Dat motiveerde ons om met emmers en grijpers extra scherp uit te kijken naar onafbreekbaar vuilnis.

Zie ook: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/129190/Vrijwilligers-ruimen-bewust-met-de-hand-peukje-voor-peukje-het-strand-op-bij-Oostkapelle.