2018-Sept - Update Project Samenwerken voor Ethiopie

“ETHIOPIË”

Update Nr. 3 – september 2018

-

Vorig werkjaar steunden 18 Rotary clubs ons project en werd het comité van coördinerende clubs uitgebreid van 3 naar 6 (RC Oostrozebeke-Mandeldal, RC Tielt, RC Kortrijk Groeninghe, RC Izegem, RC Harelbeke en RC Poperinge). De andere steunende clubs zijn RC Oostende Maritiem, RC Torhout-Houtland, RC Damme, RC Roeselare, RC Roeselare-Mercurius, RC Maldegem, RC Kruishoutem, RC Jabbeke en de buitenlandse clubs RC Bergen op Zoom, RC Oostburg, RC Walcheren en RC Addis Abeba Bole.

-

Op 9 juli 2018 gaf Geert Casselman (RC Oostrozebeke-Mandeldal) het voorzitterschap van het Ethiopië ‘interclub’ comité door aan Frederik D’hulster (RC Tielt). Het comité dankte Geert uitdrukkelijk voor het in goede banen leiden van dit schitterende project gedurende de voorbije jaren.

-

De Noordzuid raad van Stad Kortrijk heeft op 11 juni 2018 beslist om het Ethiopië project te steunen voor een bedrag van € 3.000.

-

Fase 1 van het project is sinds maart 2018 van start gegaan. Dit houdt de bouw van een nieuwe operatievleugel in gezondheidscentrum Edega Hamus en een wacht- en registratieruimte in gezondheidscentrum Agazi door ontwikkelaar TDA (Tigrai Development Association – www.tdaint.org) in. Omdat deze infrastructuurwerken niet door een Rotary Global Grant kunnen gefinancierd worden, worden hiervoor de subsidies van organisaties, andere dan Rotary, aangewend (Provincie West-Vlaanderen, Noordzuid raden, Lions, Innerwheel, privé giften, …), aangevuld met een deel van de Rotary giften. De kostprijs van deze fase is zo’n € 130.000 en zal tegen maart 2019 afgerond zijn.

-

Voor fase 2 van het project, met name medisch materiaal voor de gezondheidscentra van de woreda (regio), wordt eind 2018 een Rotary Global Grant aangevraagd. Hiervoor wensen we via deze nieuwsbrief nog een oproep te doen naar de Rotary clubs om opnieuw voor werkjaar 2018-2019 het project financieel te steunen. Deze bijdragen zullen integraal in de aanvraag van de Global Grant verwerkt worden. Met dank om dit zo spoedig mogelijk te laten weten! Ook buitenlandse zusterclubs zijn zeker welkom om te participeren!

-

Op 26 juli 2018 heeft commissievoorzitter Frederik D’hulster met zijn gezin het project in Ethiopië bezocht (zie foto’s hieronder). Hij was getuige van een

indrukwekkende welkomstceremonie met inhuldiging van een gedenksteen in het bijzijn van de pers, regionale verantwoordelijken van TDA, Tigrai Regional Health Bureau en de gezondheidscentra alsook een grote afvaardiging van de lokale bevolking. Frederik heeft inzage gekregen in de openbare aanbesteding met gunningsdocumenten en contracten en heeft de vooruitgang van de werken kunnen bekijken. Hij zag dat het goed was. Van deze welkomstceremonie werd een filmpje gemaakt die via Youtube raadpleegbaar is

(https://www.youtube.com/watch?v=oouEXQ6vnC8) (in Youtube zoekopdracht: Edega Hamus Rotary)

-

Van 9-23 september 2018 ging een See&Smile missie door in de regio van ons project waarbij de vrijwillige oog- en tandartsen ook in onze centra hun diensten verlenen. Omdat dit ook ons project versterkt, heeft het comité beslist om dit financieel te steunen met zo’n € 4.700 voor het transport en begeleiding ter plekke van de 13 koppige delegatie. Enkele foto’s van deze medische missie zijn opgenomen op het einde van de nieuwsbrief.

-

In het Rotary contact magazine van september 2018 is een uitgebreid artikel gewijd aan het Ethiopië project. Indien een presentatie in de club gewenst is, dan kan dit met plezier geregeld worden.

-

Wie eens Ethiopië op een culinaire manier wil ervaren, kan dit voortaan in het Ethiopische restaurant in Kortrijk (HABESHA, Doorniksewijk 44 Kortrijk)

-

Graag nodigen wij jullie uit op onze nieuwe info-avond om de status van ons project toe te lichten:

Wat:

-

voorstelling stand van zake realisaties project en reisverslag bezoek ter plekke door Frederik D’hulster

-

fotoreportage ‘KleurRijk Zuid-Ethiopië’ (Rotariër Nand Fiems)

uitnodiging deelname aan Rotary Global Grant dossier

toekomstperspectief

receptie