Activiteiten & eigen projecten

Estafette ‘100 jaar Rotary’ koerst door Maas en Waal
Op zondag 27 augustus vieren drie Rotaryclubs uit deze regio al fietsend het 100-jarig bestaan van Rotary in Nederland. Voormalig wielrenner Twan Poels zal om 10 uur op een speciale Rotary-bakfiets deelnemen aan deze landelijke estafette en tegelijkertijd roeien clubleden de route over de Maas mee. Tijdens deze estafette vragen de Rotaryclubs aandacht voor menstruatie-armoede in onze regio.

eerder op de estafette-route

Automatisch gegenereerde beschrijving

Om 10uur starten leden van Rotaryclub Cuijk met Twan Poels op de bakfiets richting Nifterik bij Wijchen. Vervolgens zal bij roeivereniging De Batavier het estafettestokje van Rotaryclub Cuijk overgedragen worden aan Wijchen-Beuningen-Tweestromenland. Leden van deze club roeien met leden van Rotaryclub Maas en Waal in een sloep via Batenburg tot aan het pontje bij Megen. Daar wordt de bakfiets met daarin een gouden schop – het symbolische estafettestokje – rond 14.00u overgedragen aan Rotaryclubs uit Oss, die deze estafette zullen voortzetten.

De gouden schop staat symbool voor: people of action, het motto van Rotaryleden. Want met deze estafette zamelen de clubs geld in zodat basis- en middelbare scholen menstruatieartikelen kunnen aanschaffen voor meisje en jonge vrouwen die deze artikelen zelf níet kunnen aanschaffen. En dit heeft tot gevolg dat deze vrouwen en meisjes gedurende hun periode niet meer naar school kunnen gaan, wat direct invloed heeft op hun sociaaleconomische ontwikkeling en hun positie in de maatschappij.

Langs de route en ook in de haven van Batenburg is volop ruimte om Twan Poels en de Rotaryleden aan te moedigen en om geld te doneren voor het goede doel.