2015 Kledingbank

PZC - Maandag 26 januari - Janneke Koster:

Henny Sebregts (links) van de kledingbank Schouwen-Duiveland en Paul Huges van de Rotary Club Zierikzee met spullen waarit een winterpakket wordt samengesteld voor voor kinderen.

Kledingbank Schouwen-Duiveland hoopt de eerste week van februari dertig kinderen te voorzien van een zogenaamd "winterpakket". Deze actie is mede mogelijk gemaakt door een schenking van Rotary Club Zierikzee. De Kledingbank-vrijwilliger Marike de Jong wijst met haar hand naar haar knie. "Sommige kindjes lopen nu nog in broeken, die tot hier komen. Dat kan natuurlijk niet." Samen met haar collega Nicorine van der Linde heeft ze alle maten verzameld van de kinderen die in aanmerking komen voor het winterpakket. Het gaat hierbij om kinderen voor wie het niet vanzelfsprekend is dat zij voldoende warme kleren hebben in de koudste periode van het jaar. "Kinderen in de leeftijdscategorie van nul tot twaalf jaar vormen voor ons echt een lastige groep", stelt Henny Sebregts, voorzitter van de Stichting Kledingbank S-D. "De kinderen groeien snel uit hun kleding en we krijgen te weinig geschikte spullen binnen om iedereen goed te voorzien." Toen hij zag dat Rotary Club Zierikzee een oproep had geplaatst met de vraag welk doel ze moesten steunen, was er voor Sebregts geen twijfel mogelijk. Hij diende zijn idee voor de winterpakketten in bij de club. Vervolgens ontving de Kledingbank een donatie van 1650 euro. Met die schenking hebben ze voor dertig kinderen een nieuw wintersetje op maat laten samenstellen. Het pakket omvat onder meer een pyama, broeken, sokken en ondergoed. Paul Huges, bestuurslid bij Rotary Club Zierikzee, wijst erop, dat deze oproep echt het hart van de club raakt. "Rotary is opgezet om zich actief in te zetten op het gebried van dienstbaarheid aan de samenleving. Dit doel sluit daar ontzettend goed bij aan. Door middel van de winterpakketten wordt er op een zichtbare en tastbare manier invulling gegeven aan het iets betekenen voor je omgeving."

Rotary Club Zierikzee ondersteunt initiatief Kledingbank

Sedert bijna 2 jaar is de Stichting Kledingbank actief op Schouwen-Duiveland. Recent ontwikkelde deze organisatie het initiatief tot het samenstellen van een “winterpakket” voor kinderen.

De Rotary Club Zierikzee was zo gecharmeerd van dit initiatief, dat zij besloot dit te ondersteunen.

Voor 30 kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar stelt de kledingbank een 'winterpakket' samen met daarin onder andere broeken, een pyama, ondergoed en sokken welke zijn afgestemd op koude winterse omstandigheden. Het betreft kinderen waarvoor het niet vanzelfsprekend is dat zij voldoende warme kleding hebben in deze koude weersomstandigheden. Met een bedrag van € 1650,- kon dit initiatief mogelijk worden gemaakt. Rotaryclub Zierikzee heeft deze actie met veel genoegen omarmd. Inmiddels worden de 'winterpakketten' samengesteld en zullen deze zo spoedig mogelijk en zorgvuldig uitgedeeld worden door de kledingbank.

De Stichting Kledingbank Schouwen-Duiveland heeft tot doel het bestrijden van armoede en het verbeteren van de levensstandaard van mensen. Dit doet zij door het gratis verstrekken van kleding. Indien mogelijk aangevuld met schoeisel, bed-/linnengoed, speelgoed, e.d.