2016 Jeugduitwisseling

Jeugduitwisseling: Jesse Lemsom

Sedert 1999 gaat  Rotary Club Zierikzee in 2016 weer participeren in het “Lange Termijn Uitwisselingsprogramma” van Rotary International voor jongeren tussen de 15 en 18 jaar. Rotary biedt als wereldwijde organisatie jongeren de mogelijkheid, om kennis te maken met een andere cultuur, en een buitenlandse taal te leren onder het motto “Connecting young minds, to share future beliefs”. Deze uitwisselingsprogramma’s bieden een levendige ontmoeting tussen culturen, jongeren en ouderen, en Rotarians en niet-Rotarians. Namens de zeven Rotary districten in Nederland coördineert en begeleidt de Multi District Jeugdzaken Commissie (MDJC) deze uitwisselingen. Ons gewaardeerde lid, Anita de Munnik, mag zich daarvan thans de voorzitter noemen.

De keuze van de club is gevallen op de enthousiaste en briljante VWO-leerling Jesse Lemsom (kleinzoon van….). Hij is thans 17 jaar en doorloopt de eindexamenklas van Pontes Pieter Zeeman te Zierikzee. Met de uitspraken (uit zijn “sollicitatiebrief”) “I always dreamed about being in a foreign country with all those other habits, different people, extraordinary cultures and new ways of thinking”…..”I really like meeting new people with all different stories and personalities”, lijkt hij optimaal gemotiveerd de wereld ook buiten Europa te leren kennen. Zijn interesses liggen bij studeren, stijldansen en sport en hij is werkelijk goed in sociale vaardigheden en stijldansen en is als handige hulp en werkkracht multi-inzetbaar. Zijn toekomstperspectief ligt bij de studie psychobiologie en hij overweegt daarmee mogelijkheden tot forensische toepassing. Recent is de selectieprocedure voor uitzending naar het buitenland in positieve zin voor hem afgerond.

Samen met nog 3 jongeren zal hij vanuit District 1610 uitgezonden worden. Het ziet ernaar uit, dat de club in de persoon van Jesse in 2016 een waarachtige Rotary-gouverneur afvaardigt: een bruggenbouwer en interculturele trait d’union. Naar welk land: dat moet nog blijken, omdat dat afhankelijk is van het aanbod kinderen, dat in de uitwisseling hierheen wil komen. Wel is duidelijk, dat de voorkeuren van Jesse liggen bij het Noord-Amerikaanse (zowel Engels- als Spaanstalig) continent en Zuid-Afrika. We wensen Jesse veel succes