Cheque van € 15.000 overhandigd voor Waterproject Cambodja

Waterproject

In het Rotaryjaar 2009-2010 heeft Rotaryclub Amersfoort-Regio een meerjarig waterproject in Cambodja omarmd dat door Ideas at Work (IaW) is opgezet. Het betrof de distributie en verkoop van ROVAI touwwaterpompen naar het platteland van Cambodja. Hierbij worden demonstratiepompen geplaatst voor een periode van drie maanden en daarna verkocht op afbetaling. De productie van touwwaterpompen vindt sinds 2006 plaats in een fabriek van IaW in Phnom Penh. De fabriek omvat 8 personen voor de productie en is opgezet door IaW onder leiding van Angelique Smit. Zij is bezig om de leiding over te dragen aan een Cambodjaan en wil dit binnen enkele jaren afgerond hebben.

Na de levering van eerdere bedragen aan dit waterproject in Cambodja heeft Rotaryclub Amersfoort-Regio nu onlangs ook formeel een symbolische cheque voor het totaalbedrag van zijn bijdrage van € 15.000 overhandigd.

Met de € 15.000 van de Rotaryclub Amersfoort-Regio zijn 150 demo-waterpompen geproduceerd en verreweg de meeste zijn in rurale Health Centers en Scholen geplaatst, dit op verzoek van de dorpsburgemeesters. Daardoor gebruiken meer mensen dan normaal de pomp dagelijks voor gemakkelijk en schoner water. De feedback die we gekregen hebben is dat dagelijks meer dan 10.000 mensen de pomp gebruiken. IaW organiseert een productpresentatie aan de mensen in het dorp op de plek waar de staat.

Na goedkeuring van de cijfers door een accountant kan binnenkort dit project voor Rotaryclub Amersfoort-Regio afgesloten worden.

Zie ook het jaarverslag van IaW over 2011, een fotorapportage en een viertal case-studies van ROVAI waterpompen.

Waarom Ideas at Work (IaW)?

IaW is een maatschappelijke onderneming die in 2005 is opgericht en geregistreerd is in Nederland en in Cambodja. Het IaW team, een groep van ervaren ingenieurs en zakenmensen, bestaat uit Cambodjanen en een buitenlandse staf met meer dan 20 jaar werkervaring in Cambodja.

IaW is Winnaar van de Wereldbank DM2006. Dit is de jaarlijkse prijs voor de wereldwijde Development Marketplace competition. IaW werd met hun partner Resource Development International (RDI) geselecteerd uit 2593 inzendingen, Zij werden beloond met $ 92.000,- om het Touwpompproject te implementeren.,

IaW won de beurs voor “Globe Social Enterprising” course van het 5e Global Social Benefit Initiative dat van 18-31 augustus 2007 werd georganiseerd. IaW werd hiervoor geselecteerd uit 120 sociaal ondernemers die deelnamen aan dit Gobal Social Benefit Initiative, dat elk jaar aan de universiteit van Santa Clara in California wordt georganiseerd. De door IaW samen gebrachte ideeën om de kloof te overbruggen tussen techniek, duurzaamheid en donor onafhankelijkheid te overbruggen werden goed ontvangen.