Meer Informatie

Kinderen, maar ook volwassenen, bewust maken van de gevaren van plastic voor onze gezondheid en het milieu én van manieren om anders om te gaan met plastic. Als het aan Rotaryclub Amsterdam Nieuwendam ligt gaat hun Mobiele Plastic Recycle LAB hier een bijdrage aan leveren. De club financierde, ontwikkelde en bouwde een ingenieus lab in een aanhanger waar verzameld plastic wordt omgesmolten tot iets nieuws. Het LAB kan gebruikt worden door scholen, bedrijven, clubs en andere organisaties die willen helpen het bewustzijn rond dit probleem te vergroten.

Fietsen, malen, smelten, persen en klaar!

In het LAB staan achtereenvolgens een fiets die een shredder aandrijft waar verzameld plastic in wordt vermalen. Het resultaat zijn plastic korrels die in een ‘extruder’ worden gegoten. Dit apparaat, dat nog het meest wegheeft van een groot kitpistool, smelt de korrels om en perst een dikke warme draad plastic in een mal. De mal heeft de vorm van bijvoorbeeld een onderzetter, schildpadje of vlinder. Deze wordt vervolgens onder een pers gezet die door kinderen wordt aangedreven met een hefboom om maximaal te persen. Het plastic wordt hard en na afloop kan het resultaat uit de mal worden gehaald. Begeleidend video- en lesmateriaal brengt kinderen bij welke soorten plastic er zijn, wat de gevaren van plastic zijn en welke soorten wel, en welke niet kunnen worden hergebruikt.

Het LAB op pad

Het mobiele LAB is pas net af maar nu al staan organisaties te springen om het lab in te zetten voor hun eigen projecten. Zo is het LAB vanaf DATUM in gebruik bij afvalverwerkingsbedrijf HVC dat het gaat inzetten bij bezoeken van scholen uit heel Noord-Holland. De afvalverwerker is ook één van de sponsors die het LAB ondersteunen. Hetzelfde geldt voor de Energy Transition Campus Amsterdam; de innovatieve hub van Shell aan de grasweg in Amsterdam Noord waar partijen samenwerken aan oplossingen voor de energie-uitdagingen van vandaag. Ook hier zullen scholen uit de directe omgeving kennis maken met het LAB en zelf plastic omsmelten tot leuke, handige hebbedingetjes zoals bijvoorbeeld onderzetters of sleutelhangers in de vorm van een schildpadje of vlinder.

Opmars naar meer: India

Anne Legeland, binnen Rotaryclub Amsterdam Nieuwendam initiatiefnemer van het project heeft met eigen ogen gezien hoe groot het probleem in India is.

“Voor mijn werk ben ik veel in India en ook in Visakhapatnam. De berg plastic die hier in de haven en langs de kustlijn drijft en ook aanspoelt is bijna ondenkbaar groot. Alleen opruimen verplaatst het probleem alleen maar. Tijdens een van mijn reizen viel het mij en mijn reisgenoten op dat er overal van die zwaar bevuilde modi- en portapotti wc’tjes door het landschap staan. Al grappend zeiden we dat we eigenlijk tegels en bouwmaterialen zouden moeten maken van omgesmolten plastic om nettere, meer hygiënische sanitaire voorzieningen mee te maken. Inmiddels hebben we dat idee serieus onderzocht en gaan we ervoor. Het is een win-win situatie. De fabriek verschaft werkvoorziening, het plastic wordt opgeruimd en omgesmolten tot bruikbare materialen die weer voor een betere hygiëne zorgen”.

Het mobiele Plastic Recycle LAB is een opmars naar een groter project in Visakhapatnam, India. In deze kustplaats aan de Oostkust van India hoopt Rotaryclub Amsterdam Nieuwendam samen met Rotaryclub Visakhapatnam een echte plastic recycle fabriek te realiseren. In plaats van hebbedingetjes is het de bedoeling dat hier bouwmaterialen als tegels, balken, palen en meer worden gemaakt van het plastic dat er wordt verzameld. Hiervoor heeft de Nieuwendamse Rotaryclub de kennis van Save Plastics aangetrokken. Deze organisatie heeft jarenlange ervaring in het recyclen van plastic tot bruikbare dingen en is als partner en sponsor betrokken bij het mobiele LAB.

Fondenswerving

Het mobiele Plastic Recycle LAB is gefinancierd door de leden van Rotaryclub Amsterdam Nieuwendam, door mensen uit hun netwerk en door diverse sponsors en donateurs. De fondsen voor de uiteindelijke fabriek worden binnen Rotary International opgehaald waarbij verschillende grants zo zijn ingeregeld dat ze zelf verzamelde fondsen verdubbelen als het doel of onderwerp aansluit bij de doelstellingen van Rotary International.

Organisaties of scholen die het leuk vinden het LAB in te zetten bij hun activiteiten kunnen contact opnemen met info@plasticrecyclelab.nl.

Hoe is het ontstaan?

Het PRL is ontwikkeld en gefinancierd door de Rotaryclub Amsterdam Nieuwendam. De club wil hiermee een bescheiden bijdrage leveren aan het bewustmaken van kinderen/jongeren van het gevaar van onverantwoord gebruik van plastic voor het milieu en onze gezondheid., Ook willen we hen wijzen op mogelijke oplossingen van het “plastic soep probleem”, zoals zorgvuldig gebruik van en omgaan met plastic en de mogelijkheden van recycling.

Gelukkig zijn wij als kleine speler niet de enige die mensen bewust wil maken van dit probleem. Partijen als de Plastic Soup Foundation, het Wereld Natuurfonds, Greenpeace en National Geografic (Junior) zijn hier zeer actief mee bezig, maar ook het afvalverwerkingsbedrijf HVC in Noord- en Zuid-Holland heeft hiervoor prachtige educatieve programma’s opgezet. Bovendien hebben ook veel basisscholen projecten over plastic soep en de bedreigingen voor ons milieu en gezondheid. Bij het ontwikkelen van het PRL hebben wij nauw samengewerkt met andere Rotaryclubs, Save Plastic en End Plastic Soup.

Over Rotaryclub Amsterdam Nieuwendam

Rotary Amsterdam Nieuwendam is opgericht in 1972 en viert momenteel zijn 50-jarig jubileum. De club telt ongeveer 39 leden die zich op verschillende manieren inzetten voor de lokale gemeenschap in Amsterdam Nieuwendam en omliggende wijken. Zo ondersteunt de club organisaties als de Florakokjes, Het Baken, Het Leefkringhuis en De Weekendschool met financiële middelen, kennis en meer.

Voor meer informatie zie https://www.rotary.nl/amsterdamnieuwendam/