De kunst van Rotary

Siep de Vries

Op 24 april 2004 is de districtsconferentie van D1580 gehouden in schouwburg ‘De Meerse’ te Hoofddorp. Het thema van deze jaarvergadering was ‘De Kunst van Rotary’. De agenda van de huishoudelijke vergadering beloofde ogenschijnlijk weinig opwindends en bevatte de obligate punten zoals opening, mededelingen en ingekomen stukken, jaarrekening, toespraak hier en toespraak daar.

Des te verrassender was het optreden van de dagvoorzitter Maria Stiegelis (RC Mijdrecht). Nadat ze met enige huishoudelijke mededelingen de aanwezige rotarians naar de theaterzaal gedirigeerd had, kwam ze nerveus het podium op om DG Hans van Velsen, die net de vergadering opende, te vertellen dat het allemaal in het honderd ging lopen omdat verschillende sprekers afgezegd hadden en dat zij dat op zou lossen.

Vervolgens heeft zij de agendapunten aan elkaar geregen door middel van cabareteske sketches waarin zij een inspeciënt, een allochtone vrouw, een schoonmaakster, een geluidstechnicus en de rattenvanger van Hamelen uitbeeldde.

Zij sloot de vergadering met de rondvraag door te stellen: ‘We moeten het kort houden. Ik vraag zo dadelijk: Vragen? En u roept Geen vragen.’

De eerste spreker was Fons Hertog, burgemeester van Haarlemmermeer. Hij vertelde dat zijn ambtsketen een badge van elk van de (voormalige) dorpen bevatte. In een geïnspireerd betoog wekte hij ons op toch vooral vaker de Haarlemmermeer te bezoeken.

Gouverneur Hans van Velsen gaf een terugblik op het afgelopen jaar. Hij noemde vooral de nieuwe regio-indeling, die er in de praktijk veelbelovend uitziet wat betreft het contact tussen clubs onderling en de opbrengst van PolioPlus, die in ons district alleen al € 400.000 opgebracht heeft.

Lees het volledige artikel in De Rotarian van juni.