Verslag van een zeer geslaagde armoedeconferentie

ROTARY NOORD-HOLLAND PAKT GROEIENDE ARMOEDE AAN

22 mei 2016

De op zaterdag 21 mei 2016 gehouden Armoedeconferentie van Rotary Noord-Holland in EYE Filmmuseum schetste een somber beeld over de ontwikkeling van armoede. Alleen al in Noord-Holland krijgen 30.000 huishoudens schuldhulpverlening, zitten 91.000 huishoudens in de directe gevarenzone en is er in nog eens 137.000 huishoudens sprake van een onzichtbaar risico op schulden. Liefst 228.000 Noord-Hollanders hebben een inkomen beneden de armoedegrens, terwijl de uitgaven blijven stijgen.

PRESENTATIE Vandenbroucke

NIBUD-directeur Marjoke Wilmink noemde armoede “een veelkoppig monster”, dat zich niet alleen laat zien bij mensen met de laagste inkomens, maar ook steeds meer in de middengroepen, zeker in gezinnen waar slechts één inkomen is.

PRESENTATIE GERJOKE WILMINK

Lastenverhogingen zoals hoge huren en zorgkosten zijn daar debet aan. Daarbij komt dat lang niet iedereen het gedetailleerde toeslagencircus beheerst dat de overheid heeft opgetuigd. Grip op geld en inzicht in de mogelijkheden worden steeds belangrijker voor mensen die hun huishoudboekje niet meer kloppend krijgen.

De Noord-Hollandse Rotaryvoorzitter Anne Legeland benadrukte dan ook dat de 79 Noord-Hollandse Rotaryclubs zich nog actiever gaan opstellen door middel van advies bij de thuisadministratie en belastingkwesties. Dat kan bijvoorbeeld door individuele hulp in buurthuizen en wijkcentra, of door het ter beschikking stellen van ‘schuldhulpmaatjes’.

PRESENTATIE ANNE LEGELAND

Toegankelijke, betaalbare zorg voor mensen aan de onderkant van de samenleving is ook van belang. Vandaar de actie die Rotary momenteel voert om een tweede zorgbus voor vluchtelingen gefinancierd te krijgen. De bus stond buiten, bij de ingang van EYE. Zie ook: http://www.doktersvandewereld.org/vandaag-wordt-de-zorgbus-gelanceerd/

Ook maakte Anne Legeland op de conferentie een primeur bekend: de Rotary Goede Doelen Gids. Met deze database kunnen Rotaryclubs in Noord-Holland via hun computer makkelijk bekende, maar vooral onbekende goede doelen in hun regio vinden. Er zijn immers Rotaryclubs die graag hun geld goed willen besteden, maar in hun directe verzorgingsgebied geen goede doelen kunnen vinden. Ook het spiegelbeeld komt voor: goede doelen kunnen Rotary niet vinden. Aan de database wordt momenteel nog hard gewerkt. Verwacht wordt dat hij in de komende weken nog verder gevuld wordt.

Klik op de afbeelding om naar deze Goede Doelen Gids te gaan.