Ledenbehoud in coronatijd

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Hoe zorg je ervoor dat de clubleden van je Rotaryclub betrokken blijven? Onderstaand wat “tips en tricks”

-

Start een half uur voor aanvang van de bijeenkomst met Zoom om iedereen die dat wil te helpen met inloggen.

-

Een mogelijkheid is om, voorafgaand aan de gezamenlijke Zoombijeenkomst, een kwartier in te ruimen voor een informeel praatje in kleine groepjes

-

Zorg voor een duidelijk programma, tijdsbewaking en een alerte voorzitter die zorgt dat iedereen aan het woord komt

-

Degene die uitnodigt voor de Zoom bijeenkomst zet iedereen op mute als je begint. Handopsteken als je iets wilt zeggen of via de chat een berichtje sturen.

-

Leden die weinig zeggen vragen naar hun mening.

Niet langer dan 4 a 5 kwartier uittrekken voor de Zoom bijeenkomst

-

Fellowship speelt in deze tijd een belangrijke rol, de blik van de club moet nu zeker ook naar binnen zijn gericht

-

Bel leden die je niet vaak ziet via Zoom en vraag of het goed gaat.

-

Soms is het nodig om op de koffie te gaan bij leden die zich eenzaam voelen.

-

Zorg dat je gezamenlijk plannen maakt voor als het weer kan. Geef iedereen een taak daarin, zodat men enthousiast blijft.

-

Kijk wat je in deze tijd (rond de feestdagen) voor elkaar kan betekenen.

-

Sinterklaas vieren kan nog steeds met lootjes trekken en gedichten! Bezorg het cadeautje en gedicht bij degene die je getrokken hebt en tijdens de Zoombijeenkomst wordt er uitgepakt en voorgelezen.

-

Bedenk een alternatieve manier voor de Nieuwjaarsbijeenkomst

-

Deel de club in in kleine groepjes die met elkaar gaan wandelen, zo heb je toch persoonlijk contact

-

Deel goede sprekers met de clubs in het district en/of hou een gezamenlijke Zoomavond

-

Werk samen voor de invulling van de Zoom avond met de clubs uit je regio

Vraag een avond 5 leden van je club een bijzondere Rotaryervaring te delen

-

Vraag 2 of 3 leden van je club te eten.

-

Hou de clubjes van 6 via Zoom: gezamenlijk koken met de laptop op het aanrecht!

-

Doe een levensbericht via een interview

-

Hou het luchtig, het is al lastig genoeg!

DisCie Ledenbeleid

Afbeelding met tekening