xx

.

Nieuwe jaarthema 2022-2023 bekend:

IMAGINE Rotary

Het nieuwe thema voor het Rotaryjaar 2022-2023 is door de Rotary International President Elect (RIPE), Jennifer Jones bekend gemaakt tijdens een virtuele bijeenkomst waar ruim 500 inkomende gouverneurs uit de hele wereld aanwezig waren.

Inkomend Gouverneur Madelon Schaap

Madelon Schaap, inkomend gouverneur van ons district “Zeer indrukwekkend, ik was hier vorige week samen met mijn 6 Nederlandse inkomende gouverneurs bij. Achter de computer weliswaar en niet in het zonnige Orlando, maar het was toch heel bijzonder om live de presentatie van het nieuwe jaarthema door Jennifer Jones mee te maken. En het is een geweldig thema dat ruimte biedt aan iedereen.

Het was een wervelende show met een welkom door Jennifer, waarin ze aangaf hoe jammer het is dat we elkaar als inkomende gouverneurs en inkomende president niet live kunnen zien en spreken om ons voor te bereiden op het komende Rotaryjaar en hield ze daarna een bijzonder inspirerende toespraak als inleiding op het nieuwe jaarthema. Waarbij zij zich heeft laten inspireren door de  song "Imagine" van John Lennon. Ze deed dat zo:

Vijftig jaar geleden kwam dit prachtig lied uit met deze inspirerende zin: "You may say I'm a dreamer But I'm not the only one". Ik hoor die tekst als een oproep tot actie. We hebben allemaal dromen, maar ernaar handelen is een keuze. En wanneer organisaties zoals de onze grote dromen hebben, zoals het beëindigen van polio en het creëren van vrede, is het onze verantwoordelijkheid om onze dromen ook waar te maken. Stel je een wereld voor die het allerbeste van ons allemaal krijgt, iedere dag weer, waar we elke dag opstaan en weten dat we een verschil kunnen maken. Je kunt je gisteren niet voorstellen. Je stelt je morgen voor.

You may say I’m a dreamer, but I’m not the only one..-- John Lennon

• Stel je een wereld voor zonder polio.
  • Stel je een wereld voor met schoon water voor iedereen.
  • Stel je een wereld voor zonder ziekten. Een wereld waar elk kind leert lezen.
  • Stel je vriendelijkheid en hoop en liefde en vrede voor.

Het logo van het thema is ontworpen door een Australische inheemse kunstenaar, geïnspireerd op de symboliek van de Aboriginals, om zo de verbinding te leggen naar de Internationale Rotary Convention in 2023 in Melbourne.

De Cirkel symboliseert de verbinding met elkaar, de 7 stippen eromheen zijn onze mensen. Er zijn 7 stippen want er zijn 7 focusgebieden. De cirkel en de stippen eromheen vormen samen de navigatiester, het leidende licht.

De stevige groene ononderbroken lijn is de zogenaamde ‘’digging stick” (graafstok die gebruikt wordt voor zwaar werk), voor ons symboliseert het People of Action, de tools om dromen echt te realiseren en dingen voor elkaar te krijgen.

De Kleuren: paars, groen en wit staan voor empowerment en vernieuwing, het zijn ook de kleuren van de vrouwenbeweging (de Suffragettes) en onderstreept de speciale aandacht voor Diversity, Equity en Inclusion (DEI) diversiteit, gelijkheid en inclusie. Maar ook, paars voor polio, groen voor het milieu en wit voor vrede.

Madelon:

“Het is een inspirerend thema en logo dat ruimte laat voor iedereen, ik ben er erg blij mee, mooi de combinatie van verbeelding en daadkracht, Stel je eens voor dat we allemaal onze dromen, groot en klein met elkaar kunnen realiseren en de wereld om ons heen een stukje beter kunnen maken.

Ik ga er samen met alle Rotarians en Rotaractors vanaf 1 juli 2022 graag mee aan de slag. We krijgen volgende week tijdens de virtuele International Assembly (de jaarlijkse internationale training van de inkomende gouverneurs) vast nog heel veel informatie en inspiratie om Imagine samen met jullie werkelijkheid te laten worden, ik heb er zin in!”

RI president-elect announces 2022-23 presidential theme