Vocational Service binnen en buiten Rotary

Voor velen binnen en buiten Rotary is Vocational Service een wereldvreemd begrip. Was het in de tijd van Paul Harris, ruim 100 jaar geleden, vocational redelijk eenduidig, vandaag de dag zijn Rotaryclubs dusdanig divers dat reflectie vanuit elke beroep en persoon gewenst is.

Districtscommissie Vocational Service 1580

De districtscommissie Vocational Service maakt van dit onbekende juist werk ende aftrap was op 13 november in de regio Purmerend.

Alle regionale clubs (RC Purmerend, RC Purmerend Waterland, RC Purmerend Weidevenne, RC Purmerend Polderland, RC Landsmeer en RC Monnickendam) waren uitgenodigd om deze avond actief aan de slag te gaan met de avenue Vocational Service.

In een overvolle zaal in BurgGolf te Purmerend met ruim 55 leden was de plenaire aftrap. Vervolgens ging de groep uiteen in drie workshops met een debatleider en een inleider.

Programma

Inkomend Gouverneur 1580 Rutger Mazel was deze avond de moderator en was het de taak aan de Commissieleden om de avond vlekkeloos te leiden.

C:\Users\Edward\Desktop\Vocational\IMG_8184.JPG

C:\Users\Edward\Desktop\Vocational\IMG_8105.JPG

Een drietal genodigden met aansprekende dilemma’s als inleiders

Afbeelding met persoon, binnen, vloer, man

Automatisch gegenereerde beschrijving

Afbeelding met vloer, binnen, persoon, muur

Automatisch gegenereerde beschrijving

Oud directeur van het Leger des Heils en Rotarian van club Amsterdam-Oost Henk Dijkstra leidde de avond in met het dilemma “Nederland eerst” in relatie tot statushouders.

Henk Dijkstra
uit Amsterdam

C:\Users\Edward\Desktop\Vocational\IMG_8117.JPG

Huisarts en forensisch arts Hugo Rol stelde het thema “Euthanasie” aan de orde met een zwaar dilemma waar de tongen in het debat flink loskwamen.

C:\Users\Edward\Desktop\Vocational\IMG_8126 (1).JPG

dr. Hugo Rol
uit Hoofddorp

C:\Users\Edward\Desktop\Vocational\IMG_8136.JPG

Plastisch chirurg Hans de Boer, lid van Rotaryclub Heemstede, legde het dilemma’s rondom “Bloedtransfusies en Jehova getuigen” op een begripsvolle wijze bloot.

C:\Users\Edward\Desktop\Vocational\IMG_8134 (1).JPG

dr. Hans de Boer
uit Heemstede

Lagerhuisdebat en de 4 Way- test

Alle aanwezigen werden in 3 groepen verdeeld rondom de inbrengers van een dilemma met stellingen waarna in een Lagerhuisdebat de dilemma’s werden gefileerd. In vier rondes werden de voor- en tegenstanders tegen elkaar uitgespeeld. Niet op de man maar wel op het woord natuurlijk. Uiteindelijk blijft een debat een spel van de retorica. Leidend erbij was uiteraard de 4-Way test. Het werden op hoog niveau gevoerde en soms emotionele debatten.

C:\Users\Edward\Desktop\Vocational\IMG_8161 (1).JPG

C:\Users\Edward\Desktop\Vocational\IMG_8157.JPG

C:\Users\Edward\Desktop\Vocational\IMG_8158.JPG

C:\Users\Edward\Desktop\Vocational\IMG_8147.JPG

Na afloop waren alle aanwezigen erg enthousiast over de loop van de avond en de verse persoonlijke inzichten die ze hadden verworven rondom het thema Vocational Service.

Om 21.45 uur werd de avond afgesloten waarbij elke inleider zijn ervaringen met de zaal nog even mocht delen. En toen was het tijd voor een bitterbal met consumptie.

Kortom, een avond om niet snel te vergeten waarbij elke aanwezige met veel enthousiasme heeft ervaren hoe je als mens dagelijks kan worden geconfronteerd met een dilemma in je werk en je leven. Vocational Service staat centraal in ieders wel en wee.

De Districtscommissie Vocational Service district 1580 is van plan nog veel meer van zich te laten horen.

De Districtscommissie bestaat uit Piet van Mourik(vz), Candy Duinker (secr), Carola de Ruijter, Edward van der Zwaag en Marco Bijl en is bereikbaar via candyduinker@gmail.com.

Afbeelding met lucht, buiten

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid