Deze maand februari heeft als thema vrede en conflictbeheersing. Een thema dat dicht ligt bij het Rotary International jaarthema “CREATE HOPE in the WORLD”.

Als Rotarian denk je wel eens na over wat er in de wereld nodig is. Op 24 februari a.s. is het 2 jaar geleden dat de oorlog in het Oekraïne begon. Een conflict met vele honderdduizenden slachtoffers. Ook in het Midden-Oosten is de strijd tussen Israël en Hamas opgelaaid. Recent hebben de Houthi rebellen uit Jemen weer meerdere aanslagen gepleegd. Er lijkt geen einde aan te komen.

Wat maar weinig van onze leden weten is dat door Rotary meerdere Peace Centers zijn opgericht. Waar onder leiding van Rotary en andere professionals, jonge mensen worden opgeleid tot peace fellows. Zodat zij ter plekke kunnen bijdragen tot conflict resolutie en vrede.  Een geweldig initiatief waar wij enorm trots op mogen zijn. (The Seven Centers of Peace | Rotary International)

Uit ervaring weten wij ook dat gezondheid en sanitatie ook bijdragen aan welvaart en vrede. De strijd tegen Polio is een ander voorbeeld van de enorm bijdrage van Rotary, via de Rotary Foundation, voor het verbeteren van de wereld. De strijd is nog niet voorbij, we moeten doorknokken.

Bij elke bijeenkomst benadruk ik, soms tot vervelens toe, hoe belangrijk het is om onze eigen goede doelenstichting, de Rotary Foundation, te ondersteunen. De Foundation vormt het vliegwiel binnen Rotary om onze projecten momentum te bieden. Als er een goed project is, dan kan de Foundation hieraan bijdragen. Het wordt als het ware een “multiplier”. Denk als club, en individu aan de Rotary Foundation. Een bijdrage, groot of klein, helpt het verschil te maken. Doneren kan eenvoudig via de website.

Ook binnen jullie club is vrede en conflictbeheersing belangrijk. Soms kun je over onderwerpen enorm van inzicht verschillen. Dan is het extra belangrijk dat de ander zich gehoord voelt. Een constructieve dialoog kan bijdragen aan een oplossing. Uiteindelijk leidt dat weer tot Fellowship, waarbij clubleden zich veilig en geborgen voelen in de club. Dat is des te meer van belang in de huidige tijd van polarisatie.

Velen van jullie zijn binnen en buiten de club bezig om de servicegedachte in de praktijk te brengen; Service-above-Self. Als Gouverneur mag ik vele clubs bezoeken. Elk clubbezoek is voor mij een unieke ervaring, thuiskomen bij mensen met eenzelfde doel. Zo inspireren wij elkaar.

Hans Ruck
DG 2023-2024 D1580