RYLA Groningen 2012

Van 13 t/m 15 april hebben we binnen ons district een zeer succesvolle RYLA georganiseerd.

20 jongeren, variërend van 20 t/m 28 jaar zijn de uitdaging aangegaan.

Door middel van workshops, lezingen en excursies zijn zij op zoek gegaan naar de uitdaging;

“Wat heb ik Groningen te bieden en wat kan Groningen mij bieden”

De jongeren werden vrijdagmiddag verwelkomd op het congrescentrum “Het Kasteel” in Groningen. Na een welkomstdrankje kon Bert Vroon 20 jonge mensen verwelkomen. Op z’n bekende manier wist Bert de groep direct te enthousiasmeren. Na een heerlijk Italiaans buffet kon het programma beginnen met de workshop “Kernkwaliteiten”

Op een speelse manier leerde de groep elkaar beter kennen door onder andere jezelf voor te stellen met een persoonlijk meegenomen voorwerp. Na afloop van deze zeer inspirerende workshop had een ieder al een goed beeld van elkaar en van ieders persoonlijke kernkwaliteiten. De groep werd vervolgens meegenomen naar het NH-Hotel waar voor een ieder een kamer was gereserveerd.

De volgende morgen weer vroeg uit de veren voor een bezoek aan het Forum. Een zeer interessante lezing van Bas van Kampen over de bedoeling en de inhoud van het Groninger Forum. Het Forum wordt een zeer futuristisch gebouw waarin niet alleen bibliotheek , bioscoop en restaurants gehuisvest worden, maar waar ook allerlei andere activiteiten gaan plaatsvinden zoals concerten, tentoonstellingen en lezingen Het hart van het Forum wordt vrij toegankelijk. De ICT-component in het gebouw wordt van een zeer hoog niveau. Kortom volop uitdagingen en mogelijkheden voor jong professionals.

Vervolgens ging de groep weer richting het Kasteel voor de volgende lezingen. Als eerste was prof. Folkert Kuipers van het UMCG aan de beurt. Zijn lezing ging over “Healthy Ageing”. Een zeer interessant verhaal over gezondheidzorg, techniek en onderzoek. Het werkgebied van het UMCG is zeer uitgebreid. In de periferie van het ziekenhuis hebben zich allerlei bedrijven gevestigd. Het UMCG is de grootste werkgever van onze provincie. Een “eyeopener”was de stelling dat baby’s die nu geboren worden een kans van 50% hebben om 100 jaar te worden. Deze vooruitgang in de levensverwachting brengt allerlei andere consequenties met zich mee waar we over na moeten denken.

Na een heerlijke lunch was Anton Broenink van Gasterra aan zet. Groningen ziet zichzelf als energieprovincie. “Energy Valley” is een initiatief van Gasterra. Groningen is het kenniscentrum voor energie. Er is voorlopig nog voldoende aardgas te vinden, maar toch zijn alternatieve energiebronnen een welkome aanvulling.

Na deze lezing stond er een bus klaar, die het gezelschap naar de Eemshaven bracht waar we ontvangen werden door Groningen Seaports. Aan de hand van een 3D-presentatie vlogen we over het industrieterrein in Delfzijl, Appingedam en de Eemshaven. Zeer indrukwekkend wat er allemaal gebeurt op het gebied van chemie, recycling en vooral energieopwekking. De excursie werd afgesloten met het programma “Zout aan de Broek”. Met hele snelle boten (RIBS) voeren we door de haven en over het wad. Zeer spectaculair. Tenslotte nog zoute haring met korenwijn.

Terug op het Kasteel wachtte ons een uitgebreide borrel die zeer soepel overging in een heerlijk buffet.

Na het buffet was het tijd voor de workshop “Improviseren”. Een geweldig improvisatietoneel waar een ieder zichtbaar van genoot. Voor de liefhebbers was er nog Groningen bij nacht.

De volgende morgen tijd voor het serieuzere werk. In groepjes van 4 werd er gewerkt aan de opdracht. Tegen twaalf uur werden de resultaten gepresenteerd. We waren als commissie zeer onder de indruk van de opbrengst.

Na een laatste lunch was het tijd om afscheid te nemen. We hebben genoten van het weekend en we kunnen met trots terugkijken op een zeer geslaagd evenement.

Namens de commissie

Steven Helfrich, RC appingedam-Delfzijl