RYLA Coevorden 2018

RYLA

“Proud to be European”. Dat was het thema van de Ryla in het Duitse Nordhorn, dat vijfentwintig jongeren en drie Rotaryclubs drie dagen lang verenigde. Een eclatant succes werd het, waarop de RC’s Coevorden, Grafschaft Bentheim en Uelsen-Coevorden met dezelfde trots terugzien.

RYLA: VRIJHEID, VREDE, DEMOCRATIE

Een actieve bijeenkomst die leidt tot een Rotary Young Leadership Award stijgt de laatste jaren in populariteit. Maar zó grensoverschrijdend en met Engels als voertaal hadden de clubs in hun districten 1590 en 1850 nog niet meegemaakt. Een prachtige uitdaging, die met veel voldoening werd afgesloten. Het was fascinerend de jongeren met veel elan en enthousiasme te horen praten over Europa. Vrijheden, vrede en democratie waren de meest gehoorde redenen om er trots op te zijn om hier te mogen leven. “Maar”, zo hield de internationale president Ian Risely in een exclusieve videoboodschap de deelnemers voor, “vergeet niet jullie wereldburgerschap”.

de videoboodschap van Ian Risely aan de deelnemers van RYLA-seminar „Proud to be European“

De jongeren mochten ondermeer kiezen in welk land zij (anders dan hun geboorteland) hadden willen opgroeien. Steeds vielen landen af, totdat uiteindelijk Griekenland, als bakermat van de democratie, overbleef. Het teamspel bestond uit het creëren van het gelukkigste volk in een fictief land. Daarna was het doelen stellen, strategieën bepalen, onderhandelen, bieden en verkopen. En vooral samen nadenken over de volgende stappen en daarbij je uiteindelijke doel niet uit het oog verliezen. Er werd ontworpen, gebouwd, en creatief nagedacht over de toekomst.

Door externe sprekers werden ook actuele zaken aan de orde gesteld. Grensoverschrijdend koopgedrag en andere contacten zijn niet gebaat bij tolheffing op Duitse autosnelwegen, betoogde een vertegenwoordiger van de stad Nordhorn. Een Nederlandse dijkgraaf sneed problemen rond watermanagement in de grensregio’s aan. Nederlandse waterschappen moeten met heel andere instituties in Duitsland op één lijn zien te komen, omdat aan de oostkant van de grens het fenomeen waterschap niet bestaat.