xx

Ledenbeleidsplan Rotaryclub Groningen

Allereerst is de traditionele classificatiecommissie omgevormd tot nieuweledencommissie. De commissieleden zijn aangesteld op basis van hun competenties en participatie in actieve professionele netwerken. Het voordeel hiervan is:

• Focus op proactieve werving;
  • Oog voor nieuwe beroepsclassificaties naast de traditionele -;
  • In de selectie kandidaat-leden staat hun potentiële bijdrage aan Rotary centraal
  • i.p.v. de vertegenwoordiging van de beroepsgroep.
  • Wel is er oog voor spreiding van classificaties en wordt ingeval van overlapping in overleg getreden met het zittende lid.

Werving

De nieuweledencommissie is mede met input van de leden van RC Groningen aan de slag gegaan met het samenstellen van een longlist van kandidaten. Deze longlist omvatte ongeveer 15 kandidaten van heel verschillende signatuur. De longlist zal jaarlijks opnieuw worden geüpdatet.

Vanuit de longlist is een shortlist samengesteld van 6 personen, die vervolgens zijn gepolst of zij eventueel een lidmaatschap zouden ambiëren. Deze kandidaten zijn vervolgens op de gebruikelijke wijze geballoteerd.

De eerst groep van 6 kandidaten is aldus voorgedragen en aangenomen. Vervolgens hebben zij als groep met de Rotaryclub kennisgemaakt en zijn zij – wederom als groep – feestelijk geïnstalleerd. Met name dat “als groep” maakte introductie binnen de club erg gemakkelijk, maar vervolgens zagen wij dat ze zich al heel snel en moeiteloos mengden met de andere leden van de club.

Direct na de succesvolle eerste ronde is een tweede ronde gestart van eveneens 6 kandidaten, waarvan wij nu al weten dat er 4 zeker lid zullen worden. Rotaryclub Groningen was van > 70 leden teruggezakt naar 42 leden en is inmiddels weer gegroeid tot 52 leden.

Landingsbaan.

Rotaryclub Groningen hecht er aan van de installatie van nieuwe leden een feestelijke gebeurtenis te maken. In ons geval konden wij hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van de senaatszaal van de Rijksuniversiteit wat een extra tintje aan de installatie gaf. De nieuwe leden zijn weliswaar als groep, maar mét een persoonlijke boodschap voor ieder geïnstalleerd en welkom geheten met een boeket bloemen.

Het clubbestuur heeft zeker in de eerste periode veel energie gestoken in het onderhouden van contacten met de nieuwe leden. Regelmatig even vragen hoe het bevalt, hoe zij zelf hun bijdrage aan de club zouden willen invullen, een etentje met het bestuur et cetera. De nieuwe leden hebben dat bijzonder goed opgepakt en bijdragen geleverd aan activiteiten voor 100 jaar Rotary in NL, IMC-weekendschool, fundraising Beatrix Kinderziekenhuis en vocational service et cetera. Eén van de nieuwe leden is inmiddels inkomend voorzitter.

Ledenbehoud en doorstroming

Een vergrijzende bevolking verhoudt zich minder goed tot het concept van Rotarian for life en de wens  voor een gemêleerde, actieve club waar je wat brengt en wat kunt halen. Een aantal oudere Rotarians heeft daarom zelf de keus gemaakt de club te verlaten. Naast de club zijn zij echter een organisch fellowship verband aangegaan, dat één keer per maand samenkomt voor een lunch in Restaurant Loetje. Dit Loetjegenootschap blijkt ook aantrekkingskracht uit te oefenen op zittende oudere Rotarians, maar ook op oud-leden die de fellowhip van Rotary missen en willen reactiveren.

De bewegingen die in gang zijn gezet, geven de Rotaryclub een nieuwe dynamiek en aanblik, die het misschien voor Rotaracters te zijner tijd gemakkelijker maakt om als midden-dertiger door te stromen naar Rotary.
Vraag is wel hoe wij de beweging van in- en doorstroming iets proactiever vorm kunnen geven.

Aan ledenbehoud wordt extra aandacht gegeven door een veelheid aan activiteiten als stadswandelingen met – en diners voor daklozen, kledinginzameling, hands on (snoei)hulp voor het Groninger Landschap,  filmclubjes, filosofieavonden, Rotary@home, commissiewerk et cetera et cetera. Voor iedereen die betrokken wil zijn valt er iets te doen.

Next steps

• Contacten met Rotaract, Ronde Tafel et cetera gestalte geven (next-to-Rotary-commissaris?)
  • Bezien of nieuwe verbanden met past-Rotary of Loetjegenootschap kunnen worden gesmeed om natuurlijke doorstroming te bevorderen.
  • Onderzoeken of districtsnieuweledendagen en de RLI-basiscursus een goede aanvulling kunnen zijn op het onboardingprogramma.
  • T.z.t. alumnibeleid vorm te geven i.e. contacten met externe sprekers onderhouden, vertrokken leden regelmatig te informeren over het wel en wee van de club en hun eens uit te nodigen voor bijzondere lezingen, idem voor RYLA-deelnemers en exchangestudents.