Rotaryclub Zuidlaren-Anloo gaat voor duurzaamheid!

Duo-voorzitters Hilde van Ree en Lubbert Dijkhuizen hebben duurzaamheid en aandacht voor de leefomgeving als leidend thema in hun voorzittersjaar. Er ging een gedegen voorbereiding vooraf in de aanloop naar de bestuurswisseling. De missie is uitgebreid in de club besproken. Hilde: “Je kunt er niet meer omheen, meer aandacht voor de leefomgeving is noodzakelijk in de hele wereld. Denk aan de klimaatverandering en de stikstofproblematiek in eigen land. Werken aan een duurzame samenleving past bovendien naadloos bij de doelen van Rotary”.

En wat kunnen we daar aan doen? De snelle conclusie is dat bij veel mensen de bewustwording op gang komt, maar het ernaar handelen blijft achter. Lubbert: “We moeten blijven inzetten op bewustwording. Dat doet onze club al jaren door gratis toegankelijke publiekslezingen te organiseren.

De laatste jaren hadden die al duurzaamheid als thema: lezingen over de energietransitie, klimaatverandering, beschikbaarheid van schoon drinkwater. We gaan hier mee door, komend jaar staan weer mooie lezingen op het programma. En ze zullen zeker worden aangekondigd via de Rotary-app!” Ook bij de bedrijfsbezoeken van de club staat het thema duurzaamheid hoog op de agenda, bijvoorbeeld een discussie over de mogelijkheden van duurzaam vliegverkeer bij GAE en een bezoek over maatregelen voor klimaatadaptatie.

Continuïteit is essentieel; de inkomend voorzitters willen dit thema verder dragen. Binnenkort gaan we met elkaar in gesprek wat we als club kunnen doen aan duurzaamheid. De ideeën en acties die hieruit voort komen laten we weten.