xx

RYLA Dokkum 2022

Sinds vele jaren was de Friese regio van het Rotarydistrict 1590 in de ban van een RYLA. Drie samenwerkende Rotaryclubs en Rotaract sloegen de handen ineen om eindelijk weer een RYLA van de grond te krijgen, die tot de onderscheidende jeugdactiviteiten van Rotary behoort. Dokkum was de centrale plaats van de driedaagse organisatie. Hoewel het aantal deelnemers nog niet naar wens was en in het boeiende programma veel natte voeten werden opgelopen, smaakte de happening naar meer. De organisatoren hebben het dan ook al over een tweejaarlijks terugkerend evenement.

met natte voeten in de spiegel kijken

Rotary Youth Leadership Awards behoort tot het wereldwijde programma van Rotary International met als doel jonge mensen tussen 18 en 29 jaar bewust te maken van hun talenten en zelf regie te laten nemen in hun eigen ontwikkeling. Via pittige opdrachten en professionele coaching komen de jeugdige deelnemers leeftijdgenoten tegen, maar vooral zichzelf. Aan de hand van een eerder gemaakt assessment werden persoonlijk talent, valkuilen en ontwikkelingsmogelijkheden besproken. Dat leverde interessante discussies op, maar was tevens confronterend voor de deelnemers. Persoonlijke presentaties door de deelnemers aan de RYLA werden aan het eind van het weekeind bijgewoond door ondermeer ouders, werkgevers en sponsors.

De wadlooptocht vanuit Moddergat was op vrijdagavond een mooie maar inspannende gebeurtenis om elkaar te leren kennen. Het paste natuurlijk perfect bij het waterrijke imago van deze Rotaryregio. Evenals het gezamenlijk “suppen” op een grote surfplank, wat de deelnemers op zaterdag zelfs even op de Elfstedenroute bracht. Hoe Frieser wil je de RYLA hebben?