xx

young leaders trekken aan de touwtjes

Wel certificaten ter herinnering aan een heel nuttig weekeind. Maar geen puntensysteem, geen winnaars. Daarom was de Ryla in Zuidwolde een beetje omgebogen van Rotary Young Leadership Award naar Rotary Young Leadership Academy. Verder was de sfeer hetzelfde: in een heel gezellige en solidaire omgeving bouwen aan persoonlijkheid, talent, en coöperatieve aanpak van voorgeschotelde problemen.

“Nieuw leiderschap” was het thema dat centraal stond. Het leek op een denktank voor politiek Den Haag. Maar nee, zoveel pretenties hadden de eenëntwintig jonge mensen van tussen de 18 en 29 niet die waren uitgenodigd door de twee Hoogeveense Rotaryclubs. Het was de vijfde keer dat de clubs gezamenlijk dit mooie evenement organiseerden. Tientallen coaches, inleiders en andere helpers omringden de jonge mensen om hun zoveel mogelijk mee naar huis te geven.

Drie dagen lang werden diverse middelen ingezet om de deelnemers aan hun persoonlijkheid te laten werken en hun bewustzijn te versterken inzake hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid.  Heel interessant was de ontmoeting en het “spiegelen” op een manege met de paarden van Stal Broek. Een paard reageert op je eigen gedrag en leiderschap. Verder waren er gezamenlijke opdrachten, werd geleerd hoe je je eigen verhaal moet overbrengen, hoe elke situatie zijn eigen leiderschap vereist. Er was volop aandacht voor het dromen over eigen ambities, sociale vaardigheden, ethiek en de door Rotary “uitgevonden” four-way-test. En tijd voor debat, om zowel je eigen inzichten uit te dragen als ook die van anderen te respecteren.