xx

wandelen voor water

Rotarywaterloop

Al jarenlang ondersteunen/organiseren Rotaryclubs actief een sponsorevenement waarbij gelden worden opgehaald voor watervoorzieningen in ontwikkelingslanden. Basisscholieren van 6- 12 jaar worden bewust gemaakt van de wereld water problematiek o.a. door gastlessen van Rotarians en zij steunen tegelijkertijd leeftijdgenootjes in ontwikkelingslanden door geld in te zamelen voor veilig drinkwater, voorzieningen voor handenwassen en wc’s. De Rotarywaterloop vindt meestal plaats rond wereldwaterdag op 22 maart maar kan ook op een ander moment (afhankelijk ook van de mogelijkheden van de school). De waterloop wordt voorbereid door middel van gastlessen en lesmateriaal op het gebied van watereducatie dat aan leerkrachten wordt aangeboden.

De WaterKernGroep zorgt bij dit project voor ondersteuning van de Rotaryclubs en de uitwisseling van ervaringen. Hoewel Rotary heeft besloten de samenwerking met Simavi te beëindigen worden Rotaryclubs aangemoedigd om ook dit jaar voor groep 7 en 8 van scholen in de eigen gemeente een eigen Waterloop te organiseren en met de opbrengst een eigen waterproject of een (groter) waterproject met een nabuurclub te ondersteunen.

Ondersteuning van Rotaryclubs

• Maak gebruik van het prachtige lesmateriaal dat door Water for Life is ontwikkeld (https://www.waterforlife.nl/educatie ) of door andere Rotaryclubs (een Powerpoint presentatie voor de gastles kan worden gedownload via de volgende link: Gastles presentatie).
  • Laat de leerlingen met hun eigen rugzak met 6 liter water lopen.
  • Zet een leuke wandeling van 6 km uit met de school als start en eindpunt en verzorg een versnapering op circa 2/3 van de wandeling.
  • Biedt scholen de gelegenheid om zelf een datum voor deze schoolactiviteit te prikken. Een woensdagochtend past doorgaans het beste in het weekprogramma van de klassen.
  • Je hebt een team van circa 6 a 10 Rotaryleden nodig op de ochtend van de wandeling.
  • Rotaryclubs kunnen vanaf nu gebruik maken van de website steunactie.nl voor de inzameling van gelden. Via Steunactie kunnen de scholieren hun sponsorgelden van familie, buren en kennissen veilig en transparant ophalen voor hun wandelprestatie. Rotaryclub Leerdam heeft daar goede ervaringen mee opgedaan (kijk op Waterloop 2023 - Crowdfunding Steunactie). Er wordt per school bijgehouden wat er wordt ingezameld.  (Voor Rotaryclubs hebben we een aparte aanmeldlink (klik op Aanmelden bij Steunactie). Gebruik bij het aanmelden de volgende aanmeldcode: 5Tkl9@M voor de korting op de fee (4% in plaats van 5%), die in rekening wordt gebracht voor het gebruik van de website).
  • In plaats van gebruik te maken van steunactie.nl kan de eigen penningmeester een QR- code met betaallink naar de clubrekening laten maken. Dat kan ook per school. Het is wel bewerkelijker, maar kost dan niets.

CONTACTPERSOON: JOHAN VAN TEEFFELEN