xx

Wien op de DOC de klomp past...

De rare periode waaronder het jeugdwerk in Rotary een paar jaar gebukt ging, werd onlangs in Meppel nog eens geïllustreerd op de Dutch Orientation Course. Het Assepoester-sprookje dat wereldwijd vele versies kent, kreeg in de trainingsweek van buitenlandse jaarkinderen wel een heel vrije bewerking. Of was het een knipoog naar de emancipatie die Rotary zo sterk voorstaat? Assepoester was ineens een jongen, en die moest in plaats van een glazen muiltje op zoek naar een passende, hollandse klomp.

1 / 4
Jaarstudent Pablo uit Spanje met instructrice Betty Rijkmans, samen met Albert Bruin Slot vaste waarde in de Meppeler organisatie van de DOC

(Foto’s: Eric Starre)   Links: jaarstudent Pablo uit Spanje met instructrice Betty Rijkmans, samen met Albert Bruin Slot vaste waarde in de Meppeler organisatie van de DOC

Het was één van de speelse manieren waarop een veertigtal “inbound” studenten een week lang op zoek ging naar Nederland, zijn cultuur, zijn taal, zijn alles. De RC Meppel had gastgezinnen geregeld en een boeiend lesrooster opgesteld voor de kinderen uit zeventien verschillende landen. Daarbij kon dankbaar gebruik worden gemaakt van de ervaring van de drie voorgaande keren dat Meppel deze belangrijke taak op zich nam. Omdat de voorbereidingstijd na een lange coronapauze krap was, stonden andere gegadigden niet te dringen om deze klus op zich te nemen. Maar Meppel stroopte de mouwen op en zorgde voor een inspannende maar tevens ontspannen cursus.