xx

discon 2023: Zon, wind en water op discon

Een stevige bries staat er meestal wel in de Harlinger haven. En water is er immer in overvloed. Maar zon is altijd afwachten. Op de zaterdag van de discon ging die vurige wens evenwel volop in vervulling. De organisatoren van de jaarlijkse districtsconferentie van Rotary Noord-Nederland hadden het gezien de vele voorbereidingen ook wel verdiend.

Normaal staat de club van de dienstdoende gouverneur voor het programma en de uitvoering. Dat zou Gerda Breeuwsma’s club Bolsward zijn geweest. Maar omdat er ter gelegenheid van 100 jaar Rotary in Nederland flink en extra moest worden uitgepakt, zou dat teveel gevraagd zijn. Buurclubs Harlingen en Franeker schoven aan en gedrieën bouwden die in de monumentale havenstad Harlingen een prachtig programma voor de bijna 200 discon-gasten. Veel speelde zich af rond het thema water, hygiëne en sanitatie dat D1590 voor het eeuwfeest en de daaraan verbonden estafette als thema heeft gekozen.

te hoog water
 teveel water
en toch droogte

De bij de estafette behorende bakfiets en schep werden bij de opening van de discon door de club Bolsward ingeleverd bij Harlingen en Franeker. Die schoven de attributen nog diezelfde middag door naar de vier Leeuwarder clubs, die er in een vrolijke sliert fietsers mee naar de Friese hoofdstad peddelden. Zij hadden zich voor maar liefst € 10.000 laten sponsoren, welk bedrag bestemd was voor de schoonwateractie van de Friese Milieufederatie, die het zwerfafvalprobleem in en langs de Friese wateren te lijf gaat.

Centrale locatie voor de discon was de Maritieme Academie, waar directeur Arjen Mintjes de Rotarians en Rotaracters verwelkomde. Vervolgens verzorgde de nationale deltacommissaris Peter Glas een lezing over de gevolgen van klimaatverandering, voor ons hele land maar specifiek voor het noorden daarvan. Een probleem met veel paradoxen: de gevaren van teveel en te hoog water, terwijl anderzijds de droogte toeslaat. Na de lunch ging het wandelend naar keuzelocaties die de deelnemers hadden mogen aangeven: het expeditieschip Willem Barentsz, stadsmuseum Het Hannemahuis of havenbrouwerij Het Brouwdok. Ook was een rondleiding mogelijk langs de stadspareltjes van Harlingen. In het havengebied waren veel demonstraties en infostands van de KNRM, de Waddenvereniging en het vlot Sterke Yerke, dat (mét Rotary) een moedige strijd levert tegen plastic soup. De afterparty werd een strijd tussen uitbundige muziek binnen en het terras buiten, waar de meizon er maar niet genoeg van kreeg.

1 / 41

Foto’s: Martin van Nieuwenhoven, Johan van Teeffelen, Ulli Hoogland, Michiel van Bussel