xx

"Laat het de jeugd zijn..!"

Na de clubbezoeken van gouverneur Hans Jansen moet het velen al duidelijk zijn geweest, maar na de ledenvergadering in Assen staat het nu vast: district 1590 gaat de komende tijd sterk de nadruk leggen op de gezondheid van de jeugd. Niet al te zwaar aangezet, maar zo veel mogelijk spelenderwijs. Dat bracht Jansen tot de mooie samenvatting: “Wat er ook speelt in ons district: laat het de kinderen zijn.”

Het was een jaar geleden een bedenkelijke eyeopener. District 1590 van Rotary heeft weliswaar het grootste platteland van Nederland, maar merkwaardig genoeg ook de jeugd die door een ongunstig leefpatroon de hoogste BMI (body mass index) van ons land heeft.

Tijdens zijn gesprekken met de ruim zestig clubs zag Jansen 150 Rotarians de hand opsteken die bereid waren om dat probleem aan te pakken. Honderd van hen kwamen in twee sessies bijeen om zich in deze materie te verdiepen en ideeën te ontwikkelen voor een gerichte aanpak. Er zullen nog enkele maanden nodig zijn om een plan van aanpak op te stellen, een goede structuur te bedenken, een soort projectbureau in te richten, en de communicatie te overdenken.

Maar voor de ledenvergadering was het overduidelijk: hier gaan we verder mee, dit gaat een mooi meerjarig Rotaryproject worden waarin individuele leden en clubs hun ideeën en energie volop kwijt kunnen.

Volgens Hans Jansen zal er veel samenwerking nodig zijn; zowel in en tussen de Rotaryclubs als met anderen in de samenleving. Met diverse externe partners zijn al contacten gelegd. Sommige daarvan, met name uit de gezondheidszorg, meldden zich spontaan.

Heel belangrijk zal zijn te bedenken hoe de doelgroep van 8-12 jaar kan worden bereikt, hoe die met aansprekende initiatieven letterlijk in beweging kan worden gebracht. Voor de ouderen die zich gaan inzetten, is er ook een nostalgisch en melancholiek aspect. Hoe krijg je de spelende jeugd weer tot activiteit zoals vroeger, en het liefst in de buitenlucht. Een paar jaar geleden was er even een opleving, al was daarvoor dan wel weer een modern digitaal foefje nodig: Zoek de Pokémon. Meer SantaRuns, wandeltochten, midnightwalks, fietscrossen, Wandelen voor Water, en noem maar op zouden de nieuwe Rotary-pokémons moeten worden. “Jeugd en Spelen” lijkt een goed thema voor de aanval op de BMI-cijfers.

Waar de jaarlijkse ledenvergadering (ook ditmaal gecombineerd met PETS en Discon) vaak een wat saai verplicht nummer was, maakte dit jeugdplan de Rotarybijeenkomst in Assen tot een hoogtepunt. Maar daarna mochten de ruim tweehonderd bezoekers de boog ontspannen tijdens een boeiend middagprogramma dat de RC Assen-Noord voortreffelijk organiseerde. Drents Museum, Nieuwe Kolk, binnenstad en TT-circuit waren boeiende locaties die voor een prachtige Rotary-happening zorgden.