xx

vocational service

JANUARI 2024

Beste leden van district 1590.

Allereerst wil ik jullie namens ons districtsteam een heel gezond en voorspoedig 2024 wensen.

RI-maandthema: vocational service

In de maand januari staat voor Rotary International vocational service als thema centraal. Vocational service is één van de vijf 'avenues of service'. Binnen vocational service staat de vraag centraal: hoe kan ik me dienstbaar maken aan de samenleving via mijn beroep. Vocational service staat aan de basis van Rotary en hiermee onderscheidt Rotary zich ook van andere serviceclubs. Bij vocational service horen het stimuleren en toepassen van hoge ethische normen in bedrijf en beroep. Daarnaast wordt maatschappelijke problematiek vanuit verschillende beroepen (classificaties) bezien en herkenbaar gemaakt in de club.

Vaak wordt de vraag gesteld: “hoe kunnen we binnen onze club inhoud geven aan vocational service”?

Je kunt dan denken aan de volgende activiteiten:

• beroepspraatje
  • levensbericht
  • bedrijfsbezoek
  • 5-minutenpraatje
  • dialoog actueel onderwerp
  • lagerhuisdebat / stellingenspel
  • dilemmabespreking – ethisch handelen in je beroep
  • beroepenvoorlichting
  • stageprojecten
  • new generations exchange (NGE)
  • Rotary youth leadership awards (RYLA)

Voor een workshop ethische dilemma’s kun je contact opnemen met de commissie vocational service van ons district. Binnen ons district is Veronica van der Goot (RC Lelystad-Batavia) voorzitter van de commissie. Naast Veronica zijn Steven Helfrich (RC Appingedam-Delfzijl, regio 2), Johan van der Veen (RC Oosterwolde, regio 3) en Lily van Diepenbrugge (RC Raalte, regio 4) lid van de commissie. Ook als je in je club vragen of ideeën hebt over vocational service, kun je Veronica of één van de commissieleden hiervoor benaderen.

Nieuweledenbijeenkomst op 20 januari

Er wordt door nieuwe leden enthousiast gereageerd op de uitnodiging om deel te nemen aan de nieuweledenbijeenkomst. Deze vindt plaats op zaterdag 20 januari van 10.00-14.00 uur in “Hof van de Koning” Heerenveen.

Alle leden in ons district die vanaf 2021 lid zijn geworden hebben een uitnodiging ontvangen.

Het is een informele bijeenkomst die in het teken staat van kennismaken met elkaar en met Rotary. Er is ruimte voor het uitwisselen van verwachtingen en ervaringen. De lunch is bij het programma inbegrepen. Deelname is gratis.

Ben je “nieuw” Rotarylid en wil je ook graag aan de bijeenkomst meedoen? Meld je dan uiterlijk 15 januari aan bij Victor Sterk, onze districtssecretaris.

Finish estafette 100 jaar Rotary NL en start voedselbos

Een terugblik

Op zaterdag 16 december hebben we ons prachtige jubileum van 100 jaar Rotary in Nederland afgesloten in Sluiskil en Hulst. Wat een geweldig jaar met prachtige initiatieven door heel het land.

In 2023 zijn we op 28 januari in Amsterdam van start gegaan voor een estafette langs alle clubs in Nederland. Inmiddels is de estafette op 16 december tot een goed einde gebracht in Zeeuws Vlaanderen. Op die dag hebben we een feestelijke afsluiting gehad van “100 jaar Rotary in Nederland”.

In de middag zijn de eerste zeven bomen geplant voor het voedselbos. Dit voedselbos zal een blijvende herinnering zijn aan de 100e verjaardag van Rotary in Nederland.

Vervolgens was er een mooi concert in de basiliek in Hulst. De avond werd afgesloten met een diner.

Aanpassen van de Rotaryregels

councils on resolutions and legislation (CORAL)

door Hans Jansen, districtsvertegenwoordiger bij de councils on resolutions and legislation

Democratie is een groot goed, ook binnen Rotary. Het hoogste democratische orgaan binnen de Rotary organisatie is de council on legislation (CoL). De council vormt het Rotaryparlement en ieder district kent een vertegenwoordiger. Door stemmingen kan ieder district invloed uitoefenen op de koers en besluitvorming. Eens per 3 jaar vindt een fysieke bijeenkomst plaats waar gestemd wordt over aanpassingen (amendementen) van de basisdocumenten, zoals de statuten. Daarnaast komt men eenmaal per jaar online bijeen. Dan wordt gestemd over verzoeken (resoluties) aan de Rotaryboard om actie op bepaalde onderwerpen te ondernemen. Alle districten en clubs kunnen amendementen of resoluties indienen.

In november konden de 520 district vertegenwoordigers weer online stemmen. Ongeveer 420 van hen hebben hun districtsstem laten horen inzake 26 ingediende voorstellen. Aangenomen zijn 7 voorstellen. Een deel ervan heeft bijvoorbeeld betrekking op het functioneren van de RI-board. Bijgaand de link naar alle voorstellen en de link naar de uitkomsten van de stemming en mijn stemgedrag.

In principe mag de districtsvertegenwoordiger stemmen zonder last of ruggespraak. Echter ik zoek een aantal vrijwilligers die eens per jaar gezamenlijk de voorstellen willen bespreken om zodoende een meer gewogen positie als district in te nemen.

Mocht u geïnteresseerd zijn dan hoor ik het graag,

Nieuwsbrief jeugduitwisseling

Op dit moment zijn er 18 Nederlandse jongeren op jaaruitwisseling. Verdeeld over USA, Canada, Mexico, Brazilië, Argentinië, Frankrijk, Finland, Spanje, Italië en zelfs Indonesië beleven ze elk hun ‘lifetime in a year’. Het is een wederkerig programma dus er zijn uit die landen ook 18 exchangestudents hier in Nederland.

Er zijn 30 nieuwe aanmeldingen voor Rotary's uitwisselingsprogramma voor volgend jaar. Een aantal van deze jongeren is nog op zoek naar een sponsorclub. Interesse als club? Mail ons: interesse@rotaryyep.nl of kijk op onze app wat het allemaal inhoudt en oplevert.