Hans Lodder 2025-2026

Mijn naam is Hans Lodder en ik ben sinds 2018 lid van Rotary Delft Vrijhof. Tot mijn functioneel leeftijdsontslag in juli 2017 was ik werkzaam als officier bij de Koninklijke Marine. Ik heb daar verscheidene bestuurlijke en leidinggevende functies vervuld en veel internationale ervaring opgedaan. In mijn tijd bij defensie heb ik in diverse landen gewoond en gewerkt en door het varen veel van de wereld gezien en geleerd van diverse culturen die onze wereld rijk is. Sinds januari 2019 ben ik namens de Nederlandse regering lid van de Integriteitskamer van, het mooi land van ons Koninkrijk, Sint-Maarten.

Mijn voornaamste motivatie om mij indertijd kandidaat te stellen voor de functie van District Gouverneur was, los van het feit dat het me een hele leuke functie leek,  gelegen in dezelfde motivatie die ik had om lid te worden van de Rotary. In mijn hele marine carrière, en ook daarna, heb ik geleerd, geleefd en gewerkt met het motto dat wij zoveel meer is dan ik. Dat wij gezamenlijk veel meer kunnen verwezenlijken dan we zelf vaak denken. Het gebruik van die gezamenlijke inzet om samen iets terug te doen voor de maatschappij, ook al word je daar niet direct zelf beter van, is een kracht en ervaring die ik graag wil blijven uitvoeren en uitdragen. Ik herken dat terug in de lijfspreuk van Rotary ‘Service Above Self’ en het dienstbaar zijn aan de samenleving en vooral dat in de praktijk ook zichtbaar maken.

Dit betekent voor mij ook dat je niet alleen lid kan zijn van een organisatie of club maar er ook iets van jezelf in moet steken. Dat was ook de reden dat toen ik al kort na mijn lidmaatschap werd gevraagd om voorzitter van onze Rotary Club te worden, ik die functie graag heb aanvaard. Toen na mijn uitgaand voorzitterschap de beoogde nieuwe secretaris zich plotsklaps genoodzaakt zag zich terug te trekken en ik gevraagd werd het gat te vullen heb ik zonder aarzelen direct ja gezegd. Met dezelfde insteek ben ik coördinator geweest van het family to family programma van de MDJC van Rotary Nederland. Samen de jeugd de gelegenheid geven een bredere kennis van cultuur en maatschappij op te doen.

Ik ben getrouwd en heb twee kinderen die beide nog thuis wonen. Door hen ervaar ik goed hoe de jeugd naar ons en de toekomst kijkt, een hele rijke ervaring.  Ik kijk ernaar uit om gezamenlijk met elkaar het Rotary gedachtegoed niet alleen uit te blijven dragen maar zeker ook invulling te geven.

Hartelijke groet,

Hans Lodder