Jan de Mooij 2024-2025

Jan de Mooij Inkomend-Inkomend Districtsgouverneur (DGN) van district 1600

In 2012 ben ik lid geworden worden van Rotary Club Rotterdam, clubnummer 154, in District 1600. Als 98e voorzitter van Rotary Club Rotterdam ben ik onlangs geïnstalleerd onder het toeziend van vele bevriende mede Rotarians. Het zal duidelijk zijn dat mijn eigen Rotaryclub een lange geschiedenis met zich mee draagt en ondermeer ook aan de basis heeft gestaan van de oprichting van 6 andere Rotaryclubs in Rotterdam. De 12 Rotaryclubs in Rotterdam vormen dan ook een grote schakel en brug van de circa 70 Rotaries in ons District 1600.

Zelf ben ik een man van verbindingen, allianties en samenwerkingen. Ik zie het dan ook als een voorrecht om met de ervaring in de hand van mijn eigen Rotary te dienen als jullie nieuwe inkomend-inkomend districtsgouverneur. In de internationale Rotary termen ook wel de Districts Governor Nominee (DGN) genoemd. Samen met ondermeer Manja van de Plasse (Districtsgouverneur ,DG) 2022-2023) en Wendy Boog (Inkomend districtsgouverneur ,DGE) werken wij aan de vele initiatieven en plannen in ons district. Samen met het districtsteam werken wij aan het motiveren en trainen van onze clubs en bieden wij clubs vele hulpmiddelen aan. In het jaar 2024-2025 verwacht ik jullie als Districtsgouverneur te mogen dienen, de zesde gouverneur die Rotary Rotterdam in haar dan 100 jarige geschiedenis heeft mogen leveren. Volgend jaar vieren wij 100 jaar Rotary in Nederland. Een prachtige kans om dit bijzondere jaar aan te grijpen om nog meer die verbinding aan te gaan met de 500 Rotaryclubs die Nederland telt. De innige verbanden tussen onze moeder Rotary Amsterdam met Rotary Rotterdam komen hier dan ook handig van pas.

Rotary is mijns inziens meer dan een lokale bijeenkomst met een goede gastspreker. Laten wij teruggaan hoe het begon in 1905 in Chicago waar advocaat Paul Harris een groep beroepsoefenaars met verschillende achtergronden en vaardigheden bijeenbracht om ervaringen en ideeën uit te wisselen en een zinvol netwerk op te bouwen. De basis van Rotary is door de jaren heen gelukkig hetzelfde gebleven en is een weerspiegeling van onze kernwaarden: integriteit, diversiteit, dienstbaarheid, leiderschap en ‘fellowship’ of te wel vriendschap. Dit zijn waarden/beginselen die mij enorm aanspreken en voor mij ook een leidraad zullen vormen voor mijn districtsbestuursjaren.

In het dagelijks leven ben ik actief in familiebedrijven en professioneel toezichthouder. De 35-jarige kennis en know vind ik mooi om met jongere ondernemers te delen en zo ook in te zetten in ons district. Ik ben getrouwd met Heleen en onze drie kinderen zijn allemaal klaar met hun studies en uitwonend aan het werk als ondernemer in de evenementenwereld, hippische wereld en luchtvaart hospitality. Met 56 jaar sta ik midden in de samenleving en actief in vele maatschappelijke en bestuurlijke organisaties. Het netwerk dat ik daar mee op heb gedaan kan en wil ik ook graag inzetten om ons mooie district 1600 nog betekenisvoller te maken in al haar mooie facetten van het wereldwijde netwerk van Rotary International.

Rotterdam, juli 2022

Jan de Mooij