© 2024 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

a lean & mean healing-machine

perron

Bij een perron verwacht je tegenwoordig iets kils en tochtigs, met uiterst sobere voorzieningen.
Zo niet bij huisartsenpraktijk "Het Perron".

A LEAN & MEAN HEALING MACHINE

 

Petra heette ons hartelijk welkom in een wachtruimte die de grandeur ademde van eersteklasrestauraties uit de era van de Oriënt–Express, een illusie die nog werd versterkt door de exquise amuses en spooms die op professionele wijze werden uitgeserveerd.

In een dergelijke ruimte past slechts een waardig schrijden. Scootmobielers en rollatorduwers worden dan ook met zachte drang aangemoedigd om hun vehikel uit het zicht te parkeren in een donkere nis.

Een heldere presentatie en een korte rondleiding geven een inkijkje in een moderne, uiterst patiëntvriendelijke praktijk, die strak wordt geleid volgens de principes van lean management.

Smaakvol fotobehang geeft iedere kamer een aparte sfeer. Petra blijkt te hebben gekozen voor de beeldengroep "Apollo en Daphne" van Gian Lorenzo Bernini. De beeldhouwer heeft Daphne zó goed getroffen, dat ook niet-liplezers duidelijk zien dat zij op het moment suprême – vlak vóór zij wordt veranderd in een laurierboom – uitschreeuwt: "#MeToo!"

Het lijkt wat vermoeiend, om de hele dag uit te kijken op seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar dat went, volgens Petra.

De praktijk bedient zo'n 9.000 mensen, met een ruime overmaat aan 55+'ers en diabeten. Dit natuurlijk omdat deze groepen door goede zorg langer leven. Het spreekt vanzelf dat er ook ruime aandacht is voor preventieve zorg.

De tijd dat een huisarts als solist alles alleen moest doen, ligt al lang achter ons. Tegenwoordig staat er een heel team klaar om die goede zorg te leveren: zes huisartsen, een vaste waarnemer, een PA (physician assistent = een verpleegkundige met een speciale vervolgopleiding, die zelfstandig spreekuur kan doen), vijf POH's (praktijkondersteuners bij huisarts, zowel voor lichamelijke als psychische klachten), een medisch secretaresse, elf doktersassistentes (allen geschoolde triagisten die per dag zo'n 300-400 telefoontjes verwerken) en twee praktijkmanagers.

Al met al beklijft de indruk van een toegewijd samenwerkingsverband met een heldere visie in een prettige werkomgeving, waar het belang van de patiënt voorop staat.

 

foto's van Jan Hulsegge: …