Jeugdkamp 2019 en uitje Drouwenerzand 2020

Jeugdkamp 2019 en uitje attractiepark Drouwenerzand 2020

Al vele jaren organiseert RC Groningen-West in samenwerking met Humanitas een jeugdkamp dat de laatste jaren gehouden is in Orvelte. Zo ook in 2019. De aandacht gaat uit naar kinderen uit gezinnen waar een vakantie om financiële of sociale redenen niet mogelijk is. RC Groningen-West stelt de financiële middelen hiervoor beschikbaar, jaarlijks € 4.000,00.

Dertig kinderen vanuit het Westerkwartier doen hier aan mee. Deze kinderen worden door verschillende personen en instanties aangemeld: huisartsen, maatschappelijk werk, Humanitas en jeugdzorg. Humanitas draagt zorg voor de organisatie van het kindervakantiekamp. Een partner van een van onze RC-leden bezoekt de kinderen thuis en doet de intake. Jonge vrijwilligers leiden dit kamp na een cursus die door Humanitas gegeven wordt. Op drie kinderen is er 1 begeleid(st)er. De locatie was in 2019 het fraaie Orvelte en vond plaats van 12 tot 17 augustus.

Door de Coronacrisis kon het kamp in 2020 helaas niet door gaan. Wel kon Humanitas ter compensatie hiervan voor de kinderen een dag in het attractiepark Drouwenerzand organiseren. Zo hadden de kinderen toch nog een dag pret. Wij hopen dat de coronasituatie zich dit jaar (2021) dusdanig ontwikkelt dat het kamp in Orvelte weer op verantwoorde wijze gehouden kan worden.

Na afloop horen we via Humanitas vele positieve reacties van de kinderen en hun ouders over de vakantieweek en ditmaal het dagje uit. Dit is onze motivatie om deze activiteit jaarlijks te blijven steunen!