xx

Polio de wereld uit!

POLIO DE WERELD UIT!

Al sinds 1985 is Rotary International samen met de VN (Verenigde Naties) bezig met het terugdringen van Polio door het op grote schaal vaccineren van kinderen. Hiervoor heeft de Rotary al 1,5 miljard dollar ingebracht en daardoor zijn er 2,5 miljard kinderen gevaccineerd!

We mogen spreken van een groot succes, want kregen in de jaren 80 wereldwijd 350.000 kinderen per jaar deze ziekte, nu zijn het er nog maar 10. Rotary International wil deze vreselijke ziekte helemaal uitbannen en gaat daarom door met deze actie. Want wereldwijd moeten er jaarlijks 400.000 vaccins gegeven worden om polio blijvend te voorkomen.

Rotary Club Harlingen voelt zich geroepen haar steentje bij te dragen en ondersteunt deze actie via de verkoop van tulpenbollen. U kunt een doosje met daarin 25 tulpenbollen kopen voor slechts € 15,00. Hiervan gaat € 10,00 naar de aanschaf van bovengenoemde vaccins. Dat is het niet alleen, want al het geld dat via de tulpenactie binnenkomt, wordt door de Bill Gates Foundation verdrievoudigd!

Dus bestel die bollen en doe mee! Mail naar Henk Jan Hettema, h.j.hettema@jelsma-koelma.com en geef uw bestelling door. Alvast hartelijk dank daarvoor!

Afgelopen jaar was het op 24 oktober internationale End Polio Day en werd er wereldwijd aandacht besteed aan deze actie. Het was juist op deze dag dat de gemeente Harlingen in samenwerking met Rotary Club Harlingen maarliefst 5000 tulpenbollen ging planten. Dit is gedaan op de Rotonde voor de Oostpoort. Rotary Harlingen (€ 2000,00) en Stichting de Riedpolder (€ 1000,00) zijn hier verantwoordelijk voor.

Door de aankoop van deze tulpenbollen werd bereikt dat er 12000 (!) kinderen gevaccineerd konden worden. De gemeente zelf deed daar ook nog 12.500 narcissen bij en droeg daarbij dus bij aan het goede doel! Begin 2021 kon iedereen die er langsreed, genieten van een prachtige rotonde met 5000 tulpen en 12.500 narcissen!

Wilt u meer weten, kijk dan op de websites www.endpolionowtulp.nl.