Jaarbericht 2014

To: ghillebrand@ziggo.nl ; peter van dijk ; koos ; Walter Jansen

Subject: micro-crediet Senegal

Beste allen,

Het wordt tijd dat ik jullie op de hoogte breng van de stand van zaken van het mikro-krediet aan de mannentuinbouwgroep van Mbelkhaoul. In februari was ik in Senegal. Al de eerste dag van mijn aankomst in Ndondol kwam de verantwoordelijke voor het mikrokrediet , Cheikh Sene, langs om me te spreken. Hij kwam trots vertellen dat de eerste groep koeien inmiddels verkocht zijn. Op zak had hij een pak bankbiljetten die hij aan soeur Dorothy, de eindverantwoordelijke voor de mikro-kredieten, kwam overhandigen. Door de vele regenval in zomer en najaar was er meer dan genoeg voedsel geweest voor de koeien, waardoor de verkoop niet na 9 maanden, zoals verwacht, maar na 6 maanden had plaatsgevonden, met winst. Afgesproken werd dat de andere helft van de mannengroep nu met het geld koeien zullen gaan kopen.

Ook bracht ik een bezoekje aan het gebouw van de federatie van mannengroepen in de tuinbouw in Ndondol. Het zag er professioneel uit, met bureau, telefoon en computor. Al met al maakte het een goede indruk.

Inmiddels heeft de vijfde tuinbouwgroep ook een mikro-krediet aangevraagd (het wordt big-business daar!!). We gaan ons best doen om daar ook weer geld voor op te halen.

Al met al is deze mikro-krediet financiering succesvol, en de bevolking is er blij mee. De meeste mannengroepen die tuinbouw bedrijven in de omgeving van Ndondol werden opgericht en gecoördineerd door een Canadese broeder, frere Picard. Hij heeft zeer veel betekend voor het onderwijs en plattelandsontwikkeling in Senegal. Hij bracht de Senegalezen ook veel discipline bij. Dit is eigenlijk nog steeds te zien als je een tuinbouwgroep bezoekt. De perkjes en de aanplant zijn zo keurig geordend en onderhouden. Iets wat je eigenlijk in Senegal weinig tegenkomt.

Ik leerde frere Picard kennen in 1990 toen ik Ndondol voor het eerst bezocht. Ik bracht een fles jonge jenever mee waardoor we meteen vrienden werden en bleven. Later heeft frere Picard enkele jaren in Tjaad gewoond, maar inmiddels is hij in Senegal terug, want hij wil daar worden begraven. Begin februari werd hij 90 jaar. Ik bezocht hem, het was een warm weerzien. Het is bijzonder dat één man zoveel goede ontwikkelingshulp heeft gegeven en dat dat nu nog steeds zijn vruchten afwerpt.

Natuurlijk zal ik de Rotary Lisse/Hillegom op de hoogte blijven houden. Ik moet grote dank overbrengen van de mannengroep van Mbelkhaoul.

Met hartelijke groeten,

Carien Roselaers Pluimers