ISK is blij met donatie voor boekjes

Blaricum 12 mei 2023

ISK is blij met donatie van Rotary

Eigenlijk hadden Marina van Linschoten (foto rechts) en Noortje Gudden het te druk met het uitplaatsen van zo’n 100 leerlingen van de Internationale Schakel Klas (ISK). Maar voor een donatie ten behoeve van de aanschaf van Nederlandse taalboekjes voor nieuwkomers op school maakten ze zich even vrij.

Door Tineke Vermeer *

Ze offerden een deel van hun lunchpauze op in College de Brink in Laren, waar 100 van de 300 leerlingen les krijgen, voor een officieel momentje. De overige 200 krijgen les in Naarden. Er is geen ruimte groot genoeg beschikbaar om de twee locaties samen te voegen.

Omdat Rotary dit jaar 100 jaar bestaat in Nederland organiseerde club Laren-Blaricum in april een fietsestafette en die leverde een mooi bedrag op dat zal worden besteed aan leerboekjes voor kinderen tussen 12 en 18 jaar, die het Nederlands nog niet beheersen. Van Linschoten: “vroeger werden daar kinderboeken voor gebruikt, maar het interessegebied van jongeren in die leeftijd ligt op een ander niveau. Er zijn uitgevers, die literatuur vertalen in eenvoudige woorden en die beeldboekjes maken, waardoor het ook met beperkte taalkennis weer een plezier wordt om te lezen.”

Tijdens het gesprek wordt Van Linschoten gebeld door een schoolhoofd van een middelbare school uit de omgeving. Ze beëindigt het gesprek met een opgelucht: “gelukkig weer twee plaatsen ingevuld.” Zij is druk met het vinden van de beste doorstroming voor honderd leerlingen naar regulier onderwijs in de omgeving vanaf het volgende schooljaar en geeft daarnaast net als Gudden ook gewoon les. Het succes van ISK is, dat kinderen zo snel mogelijk integreren in hun nieuwe omgeving – ook al is die soms tijdelijk.

Maar liefst 54% van de leerlingen bij ISK is gevlucht uit Oekraïne, de rest komt uit Syrië, Afghanistan, Somalië, Iran, Irak. Maar ook uit Brazilië of Zuid-Afrika, waar de reden van vertrek vaak niet plausibel is om hier te mogen blijven. Alle kinderen zijn welkom op deze school en het is zelfs een plicht om tot hun 18e onderwijs te volgen.

Voor veel kinderen is het taalonderwijs een rustpunt van de dag. Gudden: “ik begin graag de lessen met tien minuten zelf lezen en dan merk ik dat de leerlingen daarna ook rustiger zijn.” Het is natuurlijk een uitdaging om aan de verschillende niveaus binnen één klas les te geven. Van Linschoten: “Soms zat een leerling vorige week nog op een middelbare school in Oekraïne, waar het kennisniveau zeer hoog is. Bijvoorbeeld in wiskunde lopen ze daar echt voor. Maar er zijn ook kinderen die twee of drie jaar hebben rondgezworven in hun vlucht, voordat ze hier zijn neergestreken. Of kinderen die alleen zijn gevlucht zonder hun ouders en hier iets willen opbouwen om voor de familie te kunnen zorgen.” En er zijn analfabeten, die veel langzamer integreren, omdat ze eerst moeten leren lezen en schrijven.

Belangrijk is dat mede dankzij ISK er weer structuur komt in het leven van deze jongeren.

*(Tineke Vermeer is freelance journalist en lid van Rotaryclub Laren-Blaricum)