Scholieren Wandelen voor Water in 2019

Elk jaar keert de actie Wandelen voor Water terug

Laren, 7 maart 2019 2019

Larense scholieren in actie voor Wandelen voor Water

Op vrijdag 22 maart 2019 is het weer Wereld Waterdag en opnieuw helpt een delegatie van scholieren in de regio Eemland ’t Gooi mee geld in te zamelen voor schoon water in de derde wereld. In Laren lopen er leerlingen mee van groep 7 en 8 van de scholen Binckhorst-St. Jan, de Montessorischool, Florencius, De Gooische School en OBS De Ploeg.

Gastlessen op school voor groep 7 en 8

Op 11, 12 en 13 maart worden er voorbereidende gastlessen gegeven op de Larense scholen. voor alle deelnemende leerlingen en leerkrachten. In deze interactieve les wordt aan de kinderen uitgelegd wat het probleem is met water, waarom Wandelen voor Water nodig is en wat de kinderen kunnen doen voor hun leeftijdgenoten ver weg.

Deze gastlessen worden gegeven door getrainde en enthousiaste vrijwilligers van de organiserende Rotaryclubs (Blaricum-Centaurea, Huizen-Gooimeer en Laren-Blaricum). De les wordt volledig verzorgd door de gastdocent.

Ook de bibliotheken haken in

Om het wereld waterprobleem onder de aandacht te brengen is er vanaf vandaag in de bibliotheken in Huizen en Laren-Blaricum een ‘waterhoekje’ ingericht.

Programma van de wandeling, burgemeester spreekt de kinderen toe

De wandeling op 22 maart is circa 6 kilometer. Start- en eindpunt is de Larense Hockeyclub.

+ om 9.00 uur wordt het startsein gegeven

+ rond 11.30 uur worden de kinderen terugverwacht

+ rond 11.45 uur burgemeester Rinske Kruisinga maakt het eindbedrag bekend

Wandelen voor Water, waarom?

Nog even kort wat de bedoeling is. Na het succes van Wandelen voor Water in de afgelopen jaren willen de Rotaryclubs uit de regio Eemland ’t Gooi de bouw van meer water- en sanitaire voorzieningen mogelijk maken in derde wereldlanden. De afgelopen zeven edities is er veel succes geboekt in Ethiopië. Vanaf editie 2019 wordt de aandacht verplaatst naar één van de armste landen ter wereld, Malawi, in oost Afrika. De Stichting Chikondi, die zich primair richt op onderwijs in Malawi zal de locaties samen met SmartGroupMalawi bepalen waar waterpompen moeten komen in het zuiden van Malawi.

Tijdens Wandelen voor Water ervaren Nederlandse kinderen van basisscholen in groep 7 en 8 voor één keer hoe het is om met 6 liter water op je rug 6 kilometer te lopen. Iets wat voor hun leeftijdgenoten in verre landen dagelijkse kost is, waardoor ze vaak niet naar school kunnen.

Op de site van Wandelen voor Water is meer informatie te lezen www.wandelenvoorwater.nl