Rotarians leren scholieren over water

7e en 8e Groepers gaan wandelen voor water

Kinderen laten voelen hoe zwaar het is, met 6 liter water op je rug, 6 kilometer lopen.

Ter voorbereiding op de sponsorloop Wandelen voor Water, die op 21 maart 2014 bij basisscholen in de 7e en 8e groep plaatsvindt zal in de eerste week van maart een gastles worden gegeven door leden van de plaatselijke Rotaryclub.

Doel van de les is om onze scholieren het besef bij te brengen van hoeveel moeite kinderen in veel derdewereld landen moeten doen om aan water te komen. Omdat ze ver van huis water moeten halen, kunnen ze soms niet naar school. Om zich beter te kunnen verplaatsen in de situatie van hun leeftijdsgenoten dragen Nederlandse kinderen tijdens de waterloop 6 liter water in een rugzakje mee en lopen zij een route van 6 kilometer in hun woonplaats. Niets werkt namelijk zo overtuigend als zelf voelen hoe zwaar dit is, al is het maar voor één keer. Na de gastles krijgen zij een sponsorformulier mee naar huis, waarop (groot)ouders, familie en vrienden kunnen invullen welke financiële bijdrage zij willen geven voor het goede doel.

Drie Rotaryclubs, te weten die in Laren-Blaricum, Baarn-Soest en Soestdijk slaan dit jaar voor de tweede keer de handen ineen om het bijeengebrachte sponsorgeld te doneren aan de bouw van een zanddam in Konso, Ethiopië. Deze dam die ongeveer € 20.000 gaat kosten kan schoon gefilterd water voor 6 maanden vasthouden en zal straks 1420 mensen van drinkwater voorzien, waaronder honderden leerlingen van een school, die vlakbij de dam staat. Het bouwen en het inkopen van materialen gebeurt samen met de lokale bevolking. Er is toezicht door de organisaties Rainfoundation, Aqua4all en de Rotaryclub in Addis Ababa.

Tijdens de gastlessen wordt aan de kinderen inzichtelijk gemaakt hoe belangrijk schoon drinkwater is en dat het niet zo vanzelfsprekend is dat wij er in Nederland voldoende van hebben. Dat je misschien in een andere situatie zou zijn als je in een ander land was geboren. Dat wij in Nederland gemiddeld 120 liter water per persoon per dag gebruiken (het meeste voor douchen en wc doortrekken), maar in Ethiopië is dat ongeveer 6 liter. Er wordt verteld dat 80 % van alle ziektes in arme landen ontstaat door vies water.

Aan het eind van de les is er een quiz en de kinderen krijgen een herkenbaar rugzakje mee voor de wandeling, waarin o.a. 4 petflessen van 1,5 liter passen, die gevuld worden met water. Onderweg kunnen de kinderen worden aangemoedigd.

__________________________________________________________________________________

Scholen in Laren en Blaricum, die op 21 maart 2014 meelopen:

Bernardus school - BLARICUM
KBS de Bijvanck - BLARICUM
Basisschool Dorp - BLARICUM
Christelijke Basisschool De Scheper - LAREN NH (groep 7 en 8)

Aanvullende informatie en foto’s: 3 woordvoerders van Rotaryclubs

Rotaryclub Laren-Blaricum: Tineke Vermeer (tel. 06-50 660 269) t.vermeergm@gmail.com

Rotaryclub Baarn-Soest: Frans Colthoff

Rotaryclub Soestdijk: Sandra Wasseur