Rotarians terug in de schoolbanken

Datum persbericht: 12 februari 2015

Gastdocenten terug in de schoolbanken voor ‘Wandelen voor Water’

Deze week hebben leden van de lokale Rotaryclubs in o.a. Blaricum en Laren een training gevolgd om een gastles te kunnen geven op basisscholen over de waterproblematiek op de wereld. Dit in verband met de naderende actie ‘Wandelen voor Water’ op vrijdag 20 maart 2015. Daaraan doen 8 scholen mee in Blaricum, Eemnes en Laren.

Maar eerst krijgen de kinderen begin maart op school een heldere uitleg over de schaarste aan schoon (drink)water en hoeveel moeite kinderen in veel derdewereldlanden moeten doen om aan water te komen. Deze gastles bevat een leuke en leerzame quiz.

De actie ‘Wandelen voor Water’ bestaat eruit dat leerlingen uit groep 7 en 8 van de deelnemende scholen in hun woonplaats een route van 6 kilometer gaan lopen – de gemiddelde afstand die kinderen op het platteland in Ethiopië moeten lopen om water te halen. Zij dragen een rugzakje met daarin flessen met in totaal 6 liter water. Doel is om zich beter te kunnen verplaatsen in de situatie van hun leeftijdsgenoten in verre landen. Niets werkt namelijk zo overtuigend als zelf voelen hoe zwaar dit is, al is het maar voor één keer. Voor hun prestatie gaan de kinderen hun familie, buren en vrienden om een bijdrage vragen.

Net als vorig jaar wordt in de regio Eemland-’t Gooi samengewerkt tussen de Rotaryclubs ‘Baarn-Soest’, ‘Laren-Blaricum’ en ‘Soestdijk’. Bij het start- en eindpunt is er een feestelijke omlijsting. Onderweg mogen de kinderen worden aangemoedigd.

Internationale school in Addis Abeba loopt ook mee

Scholen uit Blaricum en Laren, die op 20 maart 2015 meelopen: OBS De Bijvanck, De Binckhorst, De Ploeg en Christelijke basisschool De Scheper in Laren. In Eemnes wordt gelopen door de Mariaschool, Noorderlicht, Wegwijzer en Zuidwind. Op dezelfde dag loopt een delegatie van de internationale school in de Ethiopische hoofdstad Addis Abbeba ook voor water, uit solidariteit met de Gooische scholen die zich richten op het zanddam-project in de afgelegen gebieden. Dit is een initiatief van de 17-jarige William Tshibassu Zamundu, die later dokter wil worden. Hij raakte bevlogen nadat hij Rotarylid Theo van ’t Klooster uit Eemnes had ontmoet en over de jaarlijkse sponsorloop hoorde.

De wandeling is onderdeel van een landelijke actie. Organisaties als Wilde Ganzen, het Rode Kruis, de Rainfoundation, Aqua for All, AMREF Flying Doctors, ICS en SIMAVI steunen de actie of zorgen voor een verhoging van het opgehaalde bedrag.

Vorig jaar liep ook Prinses Amalia mee met haar schoolklas in Wassenaar.

Het uiteindelijke doel voor onze regio is de bouw van drie zanddammen en bijbehorende sanitaire voorzieningen in de provincie Konso in Ethiopië. Met de opbrengst van de actie worden de inmiddels begonnen werkzaamheden voortgezet. Voor meer informatie ga naar www.facebook.com/Rotarywvw2014 .

Kijk ook op onze website www.rotary.nl/larenblaricum en klik door naar de speciale Facebookpagina over Wandelen voor Water in Eemland-'t Gooi.

Fotograaf: Willem van Spronsen

Fotobijschrift: Leden van Rotyaryclubs terug in de schoolbanken

William

William Tshibassu Zamundu (17) organiseert tegelijk met de Nederlandse actie een waterloop op de internationale school in Addis Abeba