Jaarverslag Jeugdcommissie 2016-2017 en vooruitblik

RYLA

Jaarverslag 2016-2017 Jeugdcommissie Rotary Batavia Lelystad

Samenstelling Jeugdcommissie 2016-2017

De jeugdcommissie bestond uit de volgende personen: Charissa Geul, Cees van der Knaap, Marius Sparreboom en Marlou Boot (voorzitter)

Activiteiten jeugdcommissie 2016-2017

Stichting Sint voor Elk Kind 2016.
Op zaterdag 3 december 2016 kwam Sinterklaas weer naar de Agora om de kinderen te bezoeken. Dit jaar was er geen financiële bijdrage vanuit de club maar hebben diverse clubleden met veel enthousiasme geholpen als vrijwilliger om er met elkaar een geslaagde Sinterklaasfeest van te maken voor de kinderen en hun ouders.

Santa Run Lelystad.
Op zondag 18 december hebben zo’n driehonderd kerstmannen meegedaan aan de eerste Santa Run in Lelystad. Het parcours bestond uit een ronde van ruim drie kilometer met de start en finish op het Stadhuisplein van Lelystad. De opbrengst van de Santa Run gaat naar het Rotary Zomerwaterkamp voor jeugdige Lelystadse mantelzorgers en naar de ontwikkeling van de draagbare kunstnier van de Nierstichting.

Family-to-family-uitwisseling
Van 29 november2016 tot 11 januari 2017 kwam een jongen van 15 uit Botswana voor 6 weken naar Nederland in het kader van het Short Term Exchange Program. Hij heeft in die periode bij het gezin in huis gewoond van de jongen die in de zomer van 2016 voor 5 weken te gast is geweest in het gezin in Botswana. Hij is met diverse clubleden diverse uitstapjes gemaakt.

RYLA 2017.
In het weekend van 7 tot 9 april 2017 hebben de Rotaryclubs van Lelystad, Lelystad Batavia, Emmeloord en Dronten een RYLA (Rotary Youth Leadership Awards)georganiseerd, een intensieve bijeenkomst voor jonge professionals, waarin leiderschap centraal staat. Is het nodig dat Flevoland ‘een doorstart’ maakt? Dat thema is uitgewerkt tijdens het weekend. Een doorstart was niet aan de orde. Maar dat onze provincie kansen kan bieden als antwoord op een groot aantal landelijke knelpunten t.a.v. duurzaamheid, natuurontwikkeling, technische innovaties en infrastructuur, daar waren alle 19 deelnemers het wel over eens. Negentien verschillende visies kwamen de afsluitende dag samen in een viertal groepspresentaties vol met innovatieve ideeën en doorkijkjes naar de toekomst. In Biddinghuizen toonde de Rotary via de RYLA haar bestaansrecht: samenwerken aan een betere wereld. Een enthousiaste en inspirerende groep jonge mensen geven een doorkijkje naar de toekomst. Goed nieuws voor Flevoland.

Rotary Zomer-waterkamp 2017.
In de week van 14 juli tot en met 28 juli is er weer een Zomer-waterkamp voor mantelzorgkinderen georganiseerd bij Paradiso aan het Bovenwater. Dit kamp is samen georganiseerd met Stichting Welzijn en Rotary Lelystad. De lunches en de afsluitende maaltijd en het vervoer van kinderen wordt mogelijk gemaakt door Rotaryleden. Het kamp wordt mede gefinancierd vanuit de opbrengsten van de Santa Run.

Voorbereidingen Jeugduitwisselling 2017-2018.
Het afgelopen jaar heeft voor een groot deel in het teken gestaan van het realiseren van de uitwisseling en de voorbereiding op de ontvangst van de uitwisselingsstudenten 2017-2018 door te lobbyen voor gastgezinnen en budget. Dit met als resultaat dat wij gezamenlijk met Rotary Lelystad 5 kinderen gaan uitzenden waarvan 2 vanuit onze club en dat wij als club 3 studenten gaan ontvangen. Waarvan 1 jongen uit Peru, 1 jongen uit Amerika en op het laatst moment ook nog een jongen uit Brazilië. De laatste wordt gesponsord door de MDJC. Vier clubleden hebben zich aangemeld als gastgezin. Meer gastgezinnen zijn nog steeds welkom. Rotary Lelystad gaat komende periode 3 meisjes ontvangen waarvan 1 uit Canada, 1 uit Ecuador en 1 uit de USA.
Daarnaast gaat een meisje in juli van 2017 deelnemen aan een Summercamp in Wales.

Gezamenlijke vergaderingen jeugdcommissies Rotary Batavia en Rotary Lelystad.
In 2015-2016 hebben we 4 keer samen vergaderd en hebben besloten om ook komend jaar de handen ineen te slaan om elkaar te versterken in de activiteiten die we organiseren als jeugdcommissies.

Nieuwe samenstelling Jeugdcommissie 2017-2018

De samenstelling van de jeugdcommissie in het nieuwe seizoen is op dit moment nog niet bekend.

Vooruitblik, mogelijke activiteiten jeugdcommissie 2017, 2018 e.v.

Jaarkinderen 2017-2018.
Stichting Sint voor Elk Kind 2017.
NL-Doet 2017 jeugdactiviteit.
Rotary Zomer-waterkamp 2018.
Summercamp 2018.

…..

Marlou Boot, voorzitter Jeugdcommissie Rotary Batavia Lelystad, 9 juni 2017.