Verslag Farewell Party door Wim van Eesteren

Farewell Party jaarkinderen op 11 december 2010

Wim van Eesteren (december 2010)

Dezelfde studenten die in februari bij de clubs Lopikerwaard, Oudewater en Woerden te gast waren voor de Dutch Orientation Course, komen voor hun afscheid vandaag bijeen in het Woerdense Kasteel. Bijna een jaar lang waren ze te gast bij diverse Rotaryclubs in het land. Met z’n negenen zijn ze, de tiende is al wat eerder naar haar vaderland afgereisd.

Er zijn ook veel studenten die vanaf augustus jaarkind zijn en voornamelijk van het noordelijk halfrond komen.

Voor velen is het weerzien hartelijk. De DOC-commissie ontvangt naast hen veel landelijke Rotary jeugdfunctionarissen, gastouders en clubbestuurders.

In de Ridderzaal luisteren zo’n 80 aanwezigen na de opening om 11 uur naar de woorden van MDJC-voorzitter Hans Meerburg, die het belang van jeugduitwisselingen benadrukt.

Via power point presentaties, toespraakjes en gezang blikken de studenten terug op het voorbije jaar. Zo blijken onder meer Koninginnedag, het wadlopen, de Europatour, de Keukenhof en Scheveningen veel indruk te hebben gemaakt. Ook danken zij hun gastouders, die hen vaak voor allerlei activiteiten op sleeptouw namen.

Alle - ook Nederlandse – aanwezige jongelui gaan zich daarna onder leiding van Aloar Soares met een workshop percussie bezighouden. Intussen krijgen de anderen in twee groepen een rondleiding door het Kasteel van stadsgids Jos van Riet en een bezichtiging van de expositie oorlogsfotografie in de gewelven onder de bezielende toelichting door Hans van Ommeren.

Na de lunch wordt de percussie ten gehore gebracht. Wat er in zo’n korte tijd toch geleerd is. Geweldig, meeslepend!

Geïnspireerd door inventieve vragen van hoofddocente Tineke Hoogenboezem en DOC coördinator Otgera Prick komen de scheidende jaarkinderen tot aardige uitspraken. Fietsen tegen de wind en in de regen blijken de meesten niet leuk te vinden. Het eten van stroopwafels, kroketten en haring daarentegen wel. En hoewel men het woord uil moeilijk vindt uit te spreken, was Nederlands leren erg nuttig of zoals iemand verwoordde: “Je taal is je wereld”.

Dat men tussen de middag brood eet en dat op een verjaardag alle aanwezigen worden gefeliciteerd vindt men het gekste in ons land. Maar in dat zelfde land vinden ze zich in een jaar tijd veel zelfstandiger geworden. De meeste ouders krijgen straks een ander kind terug.

Het officiële deel. Inkomend gouverneur jeugdzaken Hans Lambeek reikt na een informele toespraak de onvermijdelijke stroopwafels uit en voorziet hen dan van een fraai certificaat als bewijs van hun onvergetelijke jaar. Van de drie Rotaryclubs krijgen allen nog een roos.

Onder dankzegging van alle betrokkenen bij zowel deze dag als het afgelopen jaar sluit ondergetekende de farewell party af.

Er wordt door de studenten innig en soms geëmotioneerd afscheid van elkaar genomen.