Persbericht: End Polio Now Tulpenbollen voor Burgemeesters in de Regio

Persbericht, 24 oktober 2017

Rotary Club Lopikerwaard voert actie voor End Polio Now
Burgemeesters van Lopik en Oudewater krijgen End Polio Now tulpenbollen op Wereld Poliodag

Dinsdag 24 oktober was het Wereld Poliodag. ‘Polio de wereld uit’ is het grote wereldwijde project van Rotary International. Daarom wil de Rotary Club Lopikerwaard op deze dag extra aandacht vragen voor de actie End Polio Now. De voorzitter van de Rotary Club, Irene Zijlstra, overhandigde op 24 oktober 2017 om 15.30 uur in het gemeentehuis van Lopik doosjes ‘End Polio Now tulpenbollen’ aan burgemeester Jan Pieter Lokker van Lopik en aan burgemeester Pieter Verhoeve van Oudewater. Het is de bedoeling dat deze tulpen op een prominente plaats in hun gemeente gepoot worden.

Rotary International streeft ernaar in samenwerking met de grootste particuliere goede doelenstichting ter wereld, de Bill & Melinda Gates Foundation, de ziekte Polio te bedwingen. Rotary club Lopikerwaard voert actie door End Polio Now Tulpen te verkopen. De opbrengst hiervan wordt verdriedubbeld door de Bill & Melinda Gates Foundation.

Polio
Polio, ook wel kinderverlamming genoemd, is een virusziekte die een ontsteking in de grijze stof van het ruggenmerk veroorzaakt. Het is een sluipende ziekte die in 95% van de gevallen geen symptomen vertoont maar wel besmettelijk is. Onder andere door slechte hygiëne wordt het virus op andere mensen overgebracht. Bij 1% van de besmette gevallen treden er spierverlammingen op. Zodra het virus in de chronische fase terecht komt, zijn de verlammingen ongeneeslijk met blijvende spierzwakte tot gevolg. Opgroeiende kinderen krijgen misvormingen doordat aangedane ledematen zich niet meer normaal kunnen ontwikkelen of worden kromgetrokken door nog wel functionerende spieren. Wanneer de ademhalingsspieren verlamd raken, leidt polio tot de dood. Naarmate men ouder is op het moment van besmetting stijgt de kans op dergelijke afloop.

Bijna Poliovrij
Polio is bijna de wereld uit. Toch blijft het nodig om uitbraak van deze ziekte in de kiem te smoren en kinderen preventief te vaccineren. Alleen in Afghanistan, Pakistan en Nigeria komen nog gevallen van Polio uitbraken voor. Het aantal is klein maar het gevaar ligt op de loer. Vorig jaar waren er 37 gevallen en tot nu toe dit jaar slechts 8!

Vaccinatie
Door preventieve vaccinatie en goede hygiëne kan besmetting met het poliovirus worden voorkomen. Sinds 1988 (de start van de campagne van de Wereldgezondheidsorganisatie) is het aantal polio incidenten al met 99% gedaald. Per jaar worden in deze landen tijdens de nationale immunisatiedagen in één dag miljoenen kinderen “gedruppeld”. Leden van de Rotary Club Lopikerwaard hebben deelgenomen aan deze vaccinatiedagen.

Ook “End Polio Now” Tulpen bollen bestellen?Stuur dan een mail naar rclopikerwaard@gmail.com en steun voor € 15,- per doosje met 25 tulpenbollen deze actie!

Kijk voor meer informatie op: www.rotary.nl/lopikerwaard,

Voor meer informatie: Miranda Mulder 06-52645276