Persbericht 'Proeven op de Wallen'

erelateerde afbeelding

Persbericht, 10 juli 2017

Proeven op de Wallen

Op zaterdag 16 september 2017 is er veel te beleven rond de Walkade in IJsselstein. Rotaryclub Lopikerwaard, Bar de Punt en Scouting IJsselstein organiseren een groots en spetterend waterspektakel in de IJsselsteinse gracht tussen 13.00 en 17.00 uur. Er is een waterbootrace, eet- en drinkgelegenheid, vermaak voor kinderen en een live-optreden in het Vestingsplantsoen. Eetbaar IJsselstein en Museum IJsselstein organiseren tegelijkertijd de jaarlijkse Proeverij waar jong en oud kunnen genieten van eerlijke en heerlijke hapjes gemaakt door Ijsselsteinse organisaties aan de Walkade 2 van 13.00 – 16.00 uur. Ook kunnen bezoekers op deze dag volop ‘proeven’ van de kunstwerken in de tentoonstelling ‘Eigentijds vervlochten met MIJ’.

In de gracht aan het vestingsplantsoen organiseert Rotaryclub Lopikerwaard een rotorbootrace en een badeendjesrace. Bezoekers en deelnemers kunnen genieten van een hapje en een drankje terwijl de kinderen zich vermaken met knutselen, marshmallows roosteren en een meterslange opblaasbare hindernisbaan. Scouting IJsselstein verzorgt deze activiteiten. Het geheel zal muzikaal worden opgeluisterd door onze wereldberoemde IJsselsteinse zanger Jan Woudenberg. Om de hoek van het Vestingsplantsoen, prikkelen ook dit jaar de deelnemende organisaties van de Proeverij van Eetbaar IJsselstein en Museum IJsselstein de smaakpapillen met heerlijke en eerlijke voeding. Bezoekers kunnen diverse hapjes bij de standhouders proeven en op deze manier kennis maken met hun lokale, verse of fairtrade producten, die ook te koop zijn. Daarnaast geven zij informatie en tips over bewust en gezond eten. De toegang tot de tentoonstelling en de proeverij is gratis.

Rotorbootrace
Rotaryclub Lopikerwaard bestaat dit jaar 20 jaar. Om dat te vieren organiseert de Rotary, na een pauze van 5 jaar, weer de spectaculaire Rotorbootrace door de IJsselsteinse gracht. De boten gaan dit jaar racen voor de Scoutinggroep Anne Frank & St. Nicolaas. Deze IJsselsteinse scoutinggroep bestaat dit jaar 70 jaar en heeft dus ook alle reden om feest te vieren. Voor dit jubileum willen zij een spectaculaire 10 meter hoge klimtoren bouwen. De opbrengst van de rotorbootrace, de badeendjesrace en de activiteiten in het plantsoen is voor de bouw van deze klimtoren.

Klimtoren
Deze klimtoren zal bijna 10 meter hoog worden en zal worden voorzien van een klimwand, diverse abseilbanen en een tokkelbaan. Via een centrale trap is de toren ook toegankelijk voor minder avontuurlijk ingestelde bezoekers. Door de bouw van deze toren kan de scouting in de toekomst leuke en uitdagende activiteiten blijven organiseren voor hun jeugdleden en alle belangstellenden uit de Lopikerwaard.

Proeverij in het Museum
Eetbaar IJsselstein en Museum IJsselstein organiseren voor de vijfde keer hun jaarlijkse Proeverij in het museum aan de Walkade 2. Van 13.00 tot 16.00 uur zijn er binnen en buiten het museum standjes, waar heerlijke en eerlijke zelfgemaakte hapjes te proeven en te koop zijn. Zo presenteert de Wereldwinkel haar Fairtrade chutneys en Eetbaar IJsselstein verkoopt IJsselsteinse appelsap. Pulse-Reinaerde komt met een verrassing en er zijn lekkernijen en hapjes met biologische groenten en producten van onder meer Wijktuin Achterveld, de Bijenvereniging, Zuccotto, Biomonkie, Kimara, Kingsdish, Ervaar Kers, moestuin de Zwanenburg (uit Nieuwegein) en moestuin Sandra Poos. De toegang tot de proeverij is gratis.

Tentoonstelling
Tegelijk is ook de tentoonstelling Eigentijds vervlochten met MIJ te bezichtigen. Een prikkelende tentoonstelling waarin de vertaalslag van het eeuwenoude vlechtambacht naar de moderne en hedendaagse kunst en vormgeving centraal staat. Een breed scala aan kunstenaars en ontwerpers is geselecteerd voor deze afwisselende tentoonstelling met schilderijen, fotografie, video, performance, mode, meubels en speciaal op locatie gemaakte installaties. Van de kleurrijke kleden van Couzijn van Leeuwen tot de indrukwekkende video van Ulay & Marina Abramović. Van het sociaal geëngageerde project van Studio RO-SMIT tot een levensgrote installatie van Willeke van Ravenhorst. Behalve in het museum is de tentoonstelling ook op andere locaties in de historische binnenstad van IJsselstein te zien: de zestiende-eeuwse Kasteeltoren, de oude Stadhuiszolder, de Waag en Coal.2.

Kijk voor meer informatie op: www.rotary.nl/lopikerwaard, www.scouting-ijsselstein.nl, www.eetbaarijsselstein.nl,

Voor meer informatie: Miranda Mulder 06-52645276