ISM 2023 - Gastspreker Thecla Bodewes

Interservice meeting op donderdag 30 november 2023 met als gastspreker:

Thecla Bodewes - Canon van Nederland

Thecla Bodewes, DGA / CEO Thecla Bodewes Group

Thecla Bodewes Shipyards bouwt schepen voor grote internationale en nationale opdrachtgevers.

Thecla is een groot voorstander van nuchtere innovatie met een groen karakter en de scheepswerven hebben afgelopen jaren meerdere innovatieve projecten afgerond zoals rondvaartboten varend op waterstof, binnenvaartschepen met een extreem laag eigen gewicht, complexe innovatieve baggerschepen en autonoom varende drones gebruikt voor seismologisch onderzoek.

De scheepswerven zijn allemaal Nederlandse productiebedrijven waarvan 80% van de omzet export betreft.

Tevens is Thecla eigenaar van Koseq waar equipment gebouwd wordt voor olie opruimen en herstel bij olierampen op zee, in havens en binnenwateren. In 2010 richtte Thecla Maritima Green Technology op waar vooral innovatieve projecten worden uitgevoerd.

In 2011 kreeg Thecla als zakenvrouw van het jaar de Prix Veuve Clicquot uitgereikt door Minister-President Mark Rutte.

Thecla heeft diverse, veelal ook onbezoldigde, nevenfuncties. Zo is Thecla Beschermvrouw van de Stichting ‘Schipper mag ik ook eens varen’. Deze stichting heeft als doel het organiseren van zorgeloze, meerdaagse vaartochten voor mensen met lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen. De stichting zet zich in om maatschappelijke deelname, integratie en emancipatie van deze mensen te bevorderen. Het doel is een belangrijke bijdrage te leveren aan het terugdringen van het isolement waarin velen zich bevinden. Onder hen zijn natuurlijk ook hun naaste familieleden en directe verzorgers.

Daarnaast zit Thecla in de Raad van Advies van de Stichting Hollands Glorie. Deze stichting houdt stoomsleepboot de ‘Furie’ vaarklaar, stelt haar open voor bezichtiging en brengt haar zoveel mogelijk terug in originele staat.

De opbrengst van deze avond zal 50/50 verdeeld worden over Stichting ‘Schipper mag ik ook eens varen’ en Stichting Hollands Glorie.

Thecla komt spreken in het kader van het jaarthema van Rotary Oldebroek-Elburg: “Onze ontwikkeling” en daarbij zal zij ook beide genoemde stichtingen voor het voetlicht brengen.