Reisverslag bezoek Taragarh India januari 2009

2009 Reisverslag

BEZOEKDAG AAN TARAGARH 20-01-2009

Om 09.00 uur zijn we gearriveerd in Kunkuri om samen met, het hoofdbestuur van het bisdom een bezoek te brengen aan de ver afgelegen plaats Taragarh, waar een nieuwe school gebouwd zal worden gefinancierd door:

Rotary Schaijk - Land van Ravenstein, Wilde Ganzen, Vastenaktie/Cordaid en St. P.Vos India

Het grote bedrag van 40.000,00 Euro is hiervoor bijeengebracht.

We zijn reuze benieuwd, zeker ook omdat de delegatie Bestuur Bisdom meegaat. Dit project móet slagen, hebben we hen voorgehouden.

Bij aankomst met 2 jeeps krijgen we koffie. De heren komen niet binnen, maar gaan direct naar het perceel, waar de uitmeting plaats vindt.

Met allen samen en de schoolkinderen met hun staf vindt de inzegening van de bouwgrond plaats. De parochiepriester Fr. Ananias Minj spreekt een gebed uit en gaat met de aangemaakte wierookstokjes rond. De constructor/aannemer neemt een kokosnoot en slaat die op een steen stuk, breekt hem open en laat ieder een stukje nemen (Indiaas gebruik bij de start van een gebouw). Daarna krijgt Nico een grote hak in de handen en wordt verzocht het begin te maken met de uitgraving. De grond is kei-hard. Om beurten mogen we alle vier flink aanhalen om de grond open te krijgen, waarna ook de staf van het bisdom een poging doet. De schoolkinderen en onderwijsteam hebben vol aandacht alles van nabij gevolgd en sluiten af met een lied. En natuurlijk verwachten ze na deze plechtigheid ‘sweets’, de meegebrachte snoepjes.

Met deze mooie plechtigheid willen we toch ook nog een kijkje nemen in de huidige school. Doortje Bekkers en Tiny Vos waren al eerder hier en kunnen er over meepraten:

hier is een nieuw gebouw heel hard nodig.

In de langste ruimte (een soort gang) zit hier en daar een raam voor binnenvallend licht en op de muur is voor elke groep een zwart bord geschilderd. Hier zitten 5 klassen naast elkaar. Hoe kan hier les gegeven worden, zeker omdat in India veel hardop geleerd wordt met veel luide herhalingen! In een ander stukje van de school zitten ook nog meerdere groepen. Onbegrijpelijk om zo onderwijs te geven. De leerlingen zitten op de grond, dat hebben we al meerdere keren gezien, maar meerder groepen dicht op elkaar in een ruimte: dit moet echt veranderen. De bouw van de nieuwe school moet nu snel van start gaan, is onze stelling. Rotary Schaijk - Land van Ravenstein, Wilde Ganzen, Vastenaktie/Cordaid en Stichting Pater Vos: geweldig werk verricht!

Van Vastenaktie/Cordaid is het geld binnen, de rest is al wel overgeboekt, maar nog niet op de bankrekening bijgeschreven. Hoop met ons dat alles nu snel van start gaat. De hete zomer doet zijn intrede, al het materiaal moet over de smalle weg aangevoerd worden, het is ver de binnenlanden in en bouwen in de hitte is moeilijk omdat het te snel droogt.

Het geheel heeft diepe indruk op ons gemaakt.

Hierna krijgen we de lunch aangeboden in de pastorie.

Op de terugweg naar Kunkuri willen we nog een afscheidscadeau kopen voor fr. Gregory, omdat hij ons hier met zijn jeep begeleid heeft.

Terug in Ginabahar op het Pastoral Centre genieten we van een glas wijn of rum met cola, extra door Gregory voor ons voor deze avond gespaard. Avondeten, het cadeau aanreiken en we sluiten met heel veel indrukken de dag af.