Weekblad de Koerier

Weekblad de Koerier 1 november 2008

Rotary zet zich in voor het goede doel

Stichting Pater Vos ontvangt cheque van 40.000 euro

Voorzitter van Stichting Pater Vos, Willem Vergeer (links) ontving de cheque uit handen van Ric de Groot, voorzitter van de Rotary.

Door onze redactie

ZEELAND – Stichting Pater Vos uit Schaijk ontving donderdagavond uit handen van de Rotary Schaijk – Land van Ravenstein een cheque van 40.000 euro, bestemd voor de bouw van een lagere en middelbare school in Taragarh, een dorp in Centraal India.

In november 2007 vonden de eerste gesprekken plaats tussen de Rotary Schaijk – Land van Ravenstein en Stichting Pater Vos en een jaar later kan begonnen worden met de bouw. ,,We zijn vorig jaar naar de stichting gegaan omdat we graag iets voor ze wilden doen,” blikt Leonard Steetsel van de Rotary terug. ,,Bij Pater Vos weet je zeker dat 100% van het geld bij het doel terechtkomt. De mensen van de stichting kwamen eerst met een aantal kleinere projecten aan waarvoor we geld in konden zamelen, maar we wilden graag iets aparts doen.”

Twee jaar geleden had de stichting al het verzoek gekregen voor de bouw van een school in Taragarh, maar dat is toen afgeketst omdat de stichting het benodigde geld niet bij elkaar zou kunnen krijgen. De Rotary durfde het wel aan en ging aan de slag. ,,We zijn de boer op gegaan met 120 stenen die 250 euro per stuk moesten kosten. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van ons netwerk. Het was een heel leuk iets. Er waren mensen binnen de Rotary die nog nooit zoiets gedaan hadden en in het begin wel een beetje bang waren, maar later zijn ze het heel leuk gaan vinden. Uiteindelijk hebben we er ons allemaal hard voor ingezet om de stenen te verkopen. Binnen vier maanden hadden we het geld bij elkaar. We kregen een hoop positieve reacties en dat was echt heel mooi.” Met de verkoop van stenen is in totaal een bedrag van 20.000 opgehaald. Dit bedrag is vervolgens verdubbeld door Wilde Ganzen en Vastenaktie-Cordaid.

Volgens Steetsel biedt deze 40.000 euro een heleboel kansen. ,,Ten eerste brengen we daar 40.000 euro heen voor de bouw van de school en dat zorgt voor werkgelegenheid. Door een lagere en middelbare school te bouwen met negen klaslokalen zorg je ook weer voor werkgelegenheid doordat er leraren nodig zijn en ten derde komen er straks goed opgeleide kinderen van school die gaan werken en dat geld terug laten vloeien naar hun familie waardoor de gemeenschap meer gaat bloeien.” Zelf is hij van plan om met een aantal andere leden van de Rotary volgend jaar af te reizen naar India om te kijken of ze ter plekke ook nog hun steentje bij kunnen dragen.