La Lecq Kunstprijs

La Lecq kunstprijs 2012

Webmaster

Rotary Sponsor La Lecq Kunstprijs

Voor de derde (en laatste) maal sponsorde Rotary Schoonhoven de La Lecq Kunstprijs. De wedstrijd die geregeld en georganiseerd wordt door het samenwerkingsverband van kunstenaars: de Krimpenerkunstwaard. Meer informatie van deze vereniging via www.kunstwaard.nl

Op 6 oktober was de uitslag. Voorzitter van de Rotary Freek Blanke had de eer de prijzen uit te reiken. Onderstaand het (door de webmaster met plaatjes bewerkte) juryrapport.

Juryrapport Beeldende Kunstprijs La Lecq 2012:

Voor de kunstprijs La Lecq 2012 is de jury samengesteld uit 3 personen met zeer verschillende achtergronden en interesses. Het zijn Simone de Knecht, autonoom beeldend kunstenaar en docent, Tamara Sille, eigenaar galerie kunstuitleen, docent en schilder en Judith Ivens, fotografe, docent en eigenaar muziek en kunstcentrum in Gouda, Gouda Studios.

Als jury hebben we in de korte tijd die we ter beschikking hadden eerst ieder voor zich onze keuze gemaakt. Het was bij de professionals al snel duidelijk in welke richting we allemaal dachten, bij de amateurs waren de inzendingen zeer divers en wisselend van kwaliteit. In beide categorieën viel het ons op dat niet iedereen zich perse aan het thema had gehouden.

Per categorie hebben we telkens 3 kunstwerken genomineerd.

Om te beginnen met op de derde plaats voor de amateur kunstprijs La Lecq 2012,

Onze toelichting: Een schilderij, wat een uitzicht, mooi werk, thema goed verwerkt. Titel is een uitstekende keuze.

Het is: De ontmoeting, een olieverf schilderij van Riet Kool uit Ouderkerk a/d IJssel.

Vervolgens de tweede plaats bij de amateurs:

Onze toelichting, een mooi experiment met materiaal en fototechniek, een fotobewerking van een kaardenbol op staal, Intouchable van Agnes Westerduin uit Krimpen a/d Lek.

En tenslotte, het winnende werk, kunstprijs amateur La Lecq 2012:

Groot vakmanschap en perfectie. Een prachtig beeld van Belgisch hardsteen.

Het is getiteld Levensloop van Hans Reijmerink uit Krimpen a/d IJssel.

We gaan nu verder met de jurykeuze voor de professionele kunstprijs.

Kanttekening: iedere deelnemer kon zelf bepalen in welke categorie hij of zij wilde inschrijven. Bij de amateurcategorie werd gedacht aan een liefhebberij waar je niet van hoeft te leven, bij de professionele categorie kwamen de begrippen kwaliteit en regelmatig exposeren en verkopen naar voren.

Dus volgt nu de jurykeuze voor:

De derde prijs bij de professionals, hier de toelichting:

Een prachtige verbeelding van het thema, door de interessante 'nieuwsgierige' vormen, door het materiaalgebruik en het subtiele verschil. Gewoon mooi en bijzonder.

Ruimtelijk viltwerk genaamd Op de uitkijk van Marian Kastelein uit Rotterdam.

De tweede plaats bij de professionals:

Het werk straalt een grote kracht uit door de symboliek in het beeld. Indrukwekkend. Een sterke en poëtische foto die zeker ook aan de verbeelding van de kijker ruimte geeft.

Het gaat om: De foto ‘Afvaart tijdens het wassende water’ van Jaap van den Berg uit Bergambacht.

Nu het winnende werk, kunstprijs bij de professionals voor La Lecq 2012:

Het lokt je naderbij om de details te ontdekken. Dan volgt gecombineerde vakmanschap en verbeelding. Prachtig!

De winnaar is het kleurrijke keramiek werk genaamd Cyborgemaal van Sonja van Dijk uit Bergambacht.

cyborgemaal

Winnaars magen in oktober exposeren in Galerie Sille Kunst te Oudewater en vervolgens worden de kunstwerken opgenomen in de collectie van Kunstuitleen Krimpenerwaard.