Mooi bedrag voor Mercy Ships

Rotary Schoonhoven schenkt 3000 euro aan Mercy Ships

Rotaryclub Schoonhoven heeft onlangs een prachtig bedrag aan Mercy Ships kunnen schenken: 3000 euro. Het is de opbrengst van een zeer succesvolle uitvoering van de Messiah dat 15 december 2017plaatsvond.

foto van Mercy Ships Holland.

Maar liefst driehonderd enthousiaste bezoekers genoten van het concert dat georganiseerd was door Rotaryclub Schoonhoven in de H. Bartholomeuskerk in Schoonhoven. Het ensemble Ribattuta Musica onder leiding van dirigent Dick Duijst maakte veel indruk met de uitvoering van de Messiah van Händel. Daarbij werden de diverse solisten uitstekend begeleid door het koor en authentieke muziekinstrumenten. Mercy Ships was aanwezig met een informatiestand. Ook gaven Michelle Kuzee en Harry Reitsma, beiden afkomstig uit de Krimpenerwaard, acte de présence. Hun plan is om het komende jaar als vrijwilliger te gaan werken aan boord van de Africa Mercy; het ziekenhuisschip van Mercy Ships, dat momenteel in Kameroen ligt.

Gratis medische hulp
De voorzitter van de programmacommissie van de Rotaryclub Schoonhoven, Jos Huizinga, vertelt waarom de keus is gevallen op Mercy Ships als goed doel: ‘Mercy Ships verleent gratis praktische en directe hulp aan een zeer kwetsbare groep mensen, namelijk de allerarmsten die medisch hulp ontberen. Je ziet meteen resultaat: na een operatie kunnen mensen bijvoorbeeld weer zien of lopen. Zo hebben deze operaties hebben heel veel impact op honderden mensenlevens in Afrika.’

Door de armoede in Afrika hebben veel mensen geen toegang tot medische zorg. Of het is voor hen niet te betalen. Elk jaar sterven duizenden mensen omdat ze geen medische hulp krijgen. Mercy Ships helpt op een ziekenhuisschip aan de meest voorkomende ziekten en kwalen. Je kunt daarbij denken aan een gespleten lip, tumor, staar, fistel, misvormde benen, brandwonden of blindedarmontsteking. Een operatie geeft mensen een nieuw gezicht, kinderen de mogelijkheid om zelf te lopen, mannen en vrouwen de kans om weer zelf hun brood te verdienen en… mensen hun glimlach terug omdat ze hoop hebben. Een operatie verandert levens!

Ook geeft Mercy Ships trainingen aan de lokale bevolking om kennis over te dragen. Iedereen aan boord is vrijwilliger, van machinist tot chirurg, van kok tot tandartsassistente.

Meer weten? Of geïnteresseerd om als vrijwilliger mee te gaan? Ga naar www.mercyships.nl.