Vocational: Breeding for perfection!

Bons Rotary Schoonhoven Ottoland

Vocational: Breeding for Perfection

Onderdeel van Rotary is ook het brengen van bedrijfsbezoeken. Dat noemen we een Vocational. Vaak is dat een bezoek aan een bedrijf of instelling, soms ook een onderwerp in huis op het gebied van (bedrijfs)ethiek.

Donderdag 16 maart bezocht Rotary Schoonhoven het melkveebedrijf van Nico en Lianne Bons in Ottoland. Nico is gek van koeien; misschien wel knettergek. Zijn 60 dames liggen in een (zeer) ruime stal en krijgen alle aandacht. Bons Holsteins fokt namelijk melkvee van een zeer hoog niveau. Bons levert de laatste jaren standaard de kampioenskoeien in Nederland. Echter een wens (doelstelling) sinds 2004/2005 is het Europees Kampioenschap. In december 2022 zetten Bons deze unieke prestatie neer: Beste fokker van Europa, beste bedrijfsgroep van Europa, kampioenskoe bij de jonge koeien en de reservekampioen algeheel!

Bons vertelde de leden van Rotary zijn verhaal. Hoe een onwillige tiener zich verloor in fokkerij. En de weg naar de absolute top. De fokkerij die ook echt het resultaat is van de familie Bons: sinds 1945 zijn op het bedrijf nooit koeien aangekocht.

Uiteraard kregen we ook een rondleiding over het bedrijf met aansluitend een diner in de ontvangstruimte met zicht op de stal.

Afbeelding met persoon, mensen, groep

Automatisch gegenereerde beschrijving

Nico Bons (links bij het voerhek) informeert de aanwezig leden in de stal

Perfectionist Nico Bons tussen de koeien. (de witte is de reservekampioen algeheel)